I oppstartsfasen er det viktig at du bruker tid på å definere utfordringen på en klar og tydelig måte. Det er denne utfordringen som leverandørmarkedet skal komme med løsningsforslag på.
Suksesskriterier
- Forståelse av «hvor skoen trykker» hos brukere og interessenter
- Beskrivelse og avgrensning av problemstillingen som den før-kommersielle anskaffelsen skal løse
- Definisjon av effektene virksomheten ønsker å oppnå gjennom den før-kommersiell anskaffelsen
Aktiviteter
- Avklare behov
- Lage interessentanalyse
- Involvere brukere
- Kartlegge eksistrende infrastruktur (for eksempel IT-systemer, bygningsmasse) og spesifikasjon av krav/ønsker til løsning
- Samarbeide med forskningsmiljøer for å utvikle ny kunnskap om utfordringen/behovet
- Avgrense problemstillingen
- Beregne og synliggjøre gevinstpotensialet for
å sikre deg at utviklingsarbeidet står i forhold til
investeringene. Foreta en gevinstanalyse som synliggjør:
- Økonomiske gevinster hvis utfordringen blir løst. For eksempel: "kommunen vil spare"
- Økonomisk besparelse av en løst utfordring
- Økt nytteeffekt hos brukerne
- Mulige negative konsekvenser
- Lage en plan for dialogaktiviteter og videre fremdrift
Husk!
- Ha fokus på både erkjente og ikke-erkjente behov hos ulike brukergrupper
- Sørg for å forstå behovene til alle interessenter godt, slik at du kan prioritere riktig mellom ulike krav som oppstår
- Husk å kartlegge ressurser og kompetanse i egen virksomhet, slik at du vet hvilke behov som kan løses med interne ressurser og hvilke som kan løses med eksterne ressurser
- Vær oppmerksom på håndtering av personsensitiv informasjon om ulike brukere
- Legg til rette for en mest mulig åpen prosess, slik at du unngår inhabilitet i forhold til leverandører som eventuelt deltar i oppstartsfasen