Markedsdialogen skal gi deg innsikt i hva som finnes på markedet, og hva som kan utvikles. En god markedsdialog forutsetter at du kommuniserer utfordringen til markedet på en tydelig måte.
Formål med dialogen
- Få bedre informasjon om hva som finnes i markedet
- Etablere en felles forståelse med leverandørmarkedet rundt hva slags mulige løsninger som kan utvikles
- Gi leverandørmarkedet informasjon om utfordringer, behov og planer slik at potensielle leverandører kan forberede seg på den fremtidige konkurransen
Suksesskriterier
- Bekreftelse på at løsningen ikke allerede finnes i markedet
- Forbedret forståelse i markedet for oppdragsgivers behov
- Gode innspill til hvordan utfordringen kan avgrenses
Aktiviteter
- Invitere til dialog med markedet
- Markedsføre konkurransen via bransjeforeninger, konferanser, nyhetsartikler, osv.
- Ha dialog med markedet, for eksempel
Husk!
- Å dokumentere funn og innspill fra dialogaktivitene
- Å sikre at forretningshemmeligheter ikke blir avslørt
- Å involvere bredt i markedsdialogen
- Å avstemme innspill fra markedsdialogen med identifiserte behov