Ved anskaffelse av IKT er det noen roller du bør være særskilt oppmerksom på.
Under finner du rollene med beskrivelse av ansvar som er spesielt for IKT-anskaffelser. Til inspirasjon, se veiledningen om roller og ansvar i anskaffelsesprosessen.
Roller og ansvar
Behovshaver (budsjetteier, linjeleder)
Ansvarlig for å:
- løse arbeidsoppgaven på en effektiv måte
- utrede behov
- ha oversikt over relevant regelverk og avtaler for arbeidsoppgaven
- ha oversikt over informasjonen som behandles i arbeidsoppgaven og i systemet
- informere innkjøper om behov og sikkerhet
Ansvarlig for å styre risiko i arbeidsoppgaven. Dette innebærer å:
- ha oversikt over relevante trusler for arbeidsoppgaven og systemet
- identifisere og vurdere risiko for informasjonssikkerhetsbrudd i arbeidsoppgaven
- beskrive behovet for sikkerhet i arbeidsoppgaven og systemet
- sørge for riktig beslutning på riktig nivå når det gjelder valg av sikkerhetstiltak
- eskalere håndtering av risiko dersom nødvendig
Fagansvarlig informasjonssikkerhet
Ansvarlig for å støtte linjeleder i arbeidet med:
- risikovurderinger for arbeidsoppgaven
- å beskrive sikkerhetsbehov for systemet
IKT-fagansvarlig
Ansvarlig for:
- å identifisere tekniske krav til informasjonssikkerhet i systemet
- sikkerhetstesting, verifisering av krav
Innkjøper
Ansvarlig for:
- å støtte virksomheten i anskaffelsen
- at behov og sikkerhet i anskaffelsen blir håndtert mot leverandøren
- at informasjonssikkerheten blir ivaretatt i selve anskaffelsen