Kontrakt inngått:

Verdens første autonome bilferge

Fergesambandet Lavik–Oppedal ble i 2014 verdens første elektriske bilfergesamband. Fra 2028 skal sambandet kunne driftes autonomt, altså uten menneskelig inngripen.

Kontakt

Anskaffelsestype: Konkurransepreget dialog for driftskontrakt 8+3 år (gjensidig opsjon for forlengelse) 

Verdi: 2 650 mill. kr 

Tilbydere: 4 prekvalifiserte 

Leverandør: Fjord1

Om anskaffelsen

E39 krysser Sognefjorden via fergesambandet Lavik–Oppedal. For anskaffelsen av driftsoperatør for perioden 2026–2034, ønsket Statens vegvesen (SVV) å automatisere mest mulig av driften. Fjord1 vant kontrakten, og har lovet at fra oppstart i september 2026 vil de fleste av de 23 driftsfunksjonene som SVV spesifiserte i konkurransegrunnlaget, kunne driftes uten menneskelig inngripen. Den mest krevende funksjonen – navigasjon – skal kunne driftes autonomt fra 1. januar 2028.  

Samtidig stiller SVV krav om 100 prosent redundans. Det vil si at mannskapet skal kunne gripe inn hvis de autonome systemene ikke fungerer.  

Kontrakten er en såkalt bruttokontrakt. Det innebærer at billettinntektene tilfaller SVV, mens Fjord1 mottar et fast kontraktfestet vederlag for tjenesten, og har dermed interesse i å minimere kostnadene.

Framgangsmåte

SVV bygde på de gode erfaringene med konkurransepreget dialog som førte til elektrifiseringen av sambandet i 2014. SVV inviterte først alle relevante aktører innen autonomisering av drift, som rederier, mannskapsforeninger og teknologileverandører, til en tilbudskonferanse i september 2021.  

Deretter gjennomførte SVV én-til-én-samtaler med både rederier og underleverandører, før SVV kunngjorde konkurransen i november 2022. Fire rederier viste interesse, og alle ble prekvalifisert i desember 2022. 

SVV hadde deretter, med DNV (Det Norske Veritas) som marinteknisk rådgiver, tre dialogmøter med hvert rederi. Før hver runde leverte rederiene skisser med økt detaljeringsgrad på autonomiseringsløsninger for hver av de 23 funksjonene. For 17 av dem stilte SVV krav om at de skulle autonomiseres. Hvert rederi fikk 1 mill. kr ved innlevering av den første skissen. Skissene inneholdt tusenvis av dokumentasjonssider, og rederiene fikk skriftlig tilbakemelding etter hver møterunde. 

I mai 2023 ble tre av rederiene invitert til å levere tilbud. Hvert rederi fikk 1 mill. kr for det første tilbudet og 1,5 mill. kr for endelig tilbud, med frist i september. Vektingen av tildelingskriteriene var:  

  • Pris (60 prosent) 
  • automatisering (30 prosent) 
  • gjennomførbarhet (10 prosent) 

SVV stilte minimumskrav til klima og miljø, blant annet at minimum 90 prosent av det årlige totale energiforbruket skal komme fra nullutslippsløsninger (strøm eller hydrogen). 

Tilbudene skilte seg først og fremst på pris, med Fjord1 lavest.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

SVV lærte to ting fra tidligere konkurransepregede dialoger for å fremme ny teknologi: 

  • Still krav til 100 prosent redundans: Selv om autonome funksjoner faller bort, skal fergen kunne seile. 
  • Sikre nær dialog mellom Sjøfartsdirektoratet og rederiene for å sikre at forslagene er i tråd med regelverket, og kan bidra til regelverksutvikling. Det er både viktig og krevende for rederiene. Alle rederiene måtte derfor levere forhåndsgodkjenning for sine forslag fra Sjøfartsdirektoratet.  

Fra denne anskaffelsesprosessen har SVV følgende erfaringer: 

  • Konkurransepreget dialog er en uvant og krevende anskaffelsesprosedyre for leverandører.  Det ville derfor vært nyttig å ha et informasjonsmøte om denne prosedyreformen når konkurransen kunngjøres. SVV informerte skriftlig, men flere rederier var likevel usikre på prosedyren. 
  • Rederiene fikk honorar på 1 mill. kr allerede ved første innlevering av skisse. I etterkant erfarte SVV at det med fordel kunne vært stilt tydeligere betingelser knyttet til kvaliteten på innholdet i skissene  
  • SVVs målsetning var at alle deltakende rederier skulle ha eierskap til prosjektene de utviklet, slik at også de som ikke vant skulle få lærdom. Noen rederier satte ledelsen av skisseprosjektene til konsulenter, og gikk da glipp av denne læringen. Det kunne vært forebygget ved å kreve at rederiene selv skulle lede prosjektene.

Tilhørende dokumenter

Statens vegvesen: Konkurransedokument Lavik–Oppedal 2026–2034 (prosedyreregler)
pdf 888.83 KB
Statens vegvesen: Løsninger for automatisering Lavik–Oppedal – Vedlegg 3.7 til konkurransegrunnlag
pdf 888.83 KB

Dokumentene er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.

Trenger du hjelp med en anskaffelse?

Oppdatert: 26. juli 2024

Kontakt

  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.