Kontakt sparretelefonen

Sparretelefonen er et tilbud fra DFØ hvor du kan diskutere bærekraft og skytjenester med våre fagfolk.

Sparretelefonen fungerer som diskusjonspartner for deg som lurer på noe om

  • bærekraft innen offentlige anskaffelser (§ 5 i lov om offentlige anskaffelser og § 7.9 i forskriften)
  • anskaffelse av skytjenester i offentlig sektor

Ring oss

Telefontid: mandag til fredag kl. 9–12
Telefonnummer: 404 34 830

Tjenesten er primært er rettet mot offentlige oppdragsgivere. Spørsmål fra leverandører til offentlig sektor besvares også, så langt kapasiteten tillater det. Tjenesten er ikke ment for rådgivning i konkrete saker, gjennomgang av dokumentasjon eller vurderinger av faktiske forhold. 

Dette er eksempler på spørsmål vi kan hjelpe deg med:

  • I hvilke anskaffelser bør jeg tenke på klima og miljø?
  • Hva bør jeg tenke på for å forebygge arbeidslivskriminalitet?
  • Hvilke krav og kriterier innen bærekraft er aktuelt å bruke i min anskaffelse?
  • Hvordan anskaffer jeg skytjenester?

Begrensninger i veiledningen

Veiledningen som gis vil være overordnet, og kan dermed utelate enkelte relevante forhold eller rettslige nyanser. Oppdragsgiver har alltid ansvaret for eventuelle feil, unøyaktigheter eller mangler som benyttes i anskaffelsesprosessen. 

Bruk av informasjonen skjer på eget ansvar og risiko. Vi anbefaler å innhente nødvendig profesjonell bistand for spesifikke spørsmål og situasjoner, selv om temaet er diskutert gjennom denne tjenesten. DFØ har verken tilsynsmyndighet eller klagefunksjon, og håndhever heller ikke anskaffelsesregelverket. 

Denne tjenesten gir som hovedregel ikke innspill eller råd til konsulenter, rådgivere eller advokater som tilbyr konsulenttjenester til offentlige aktører, eller deres leverandører. 

Personvern

Ved henvendelser til DFØ vil virksomhetsnavn, navn, e-postadresse og/eller telefonnummer, og spørsmål og svar bli registrert. Opplysningene registreres for at DFØ skal kunne besvare henvendelser, følge opp brukerne av tjenesten, kartlegge behovet for sparring innenfor offentlige anskaffelser og forbedre både sparretjenesten og DFØs andre tilsvarende brukerrettede tjenester på dette området. DFØs behandlingsgrunnlag er berettiget interesse etter personvernforordningen art. 6 (1) f). Personopplysninger vil lagres i fem år for dette formål før de slettes/anonymiseres.

Utfyllende informasjon om hvordan DFØ behandler personopplysninger, finner du i vår personvernerklæring.

Se også

Oppdatert: 20. februar 2025

Kontakt

Sparretelefonen

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.