Her har vi samlet informasjon om hva det betyr å bli leverandør av statlige fellesavtaler.
Vil du bli leverandør av statlige fellesavtaler?
Rammebetingelser
Statens innkjøpssenter er underlagt regelverket om offentlige anskaffelser, Lov om offentlige anskaffelser med forskrifter. Regelverket gir føringer for hvordan anskaffelsen skal gjennomføres både for offentlige virksomheter og leverandører.
Lov om offentlige anskaffelser § 4 omtaler de grunnleggende prinsippene som oppdragsgiver skal opptre i samsvar med. De grunnleggende prinsippene er konkurranse, likebehandling, etterprøvbarhet, forutberegnelighet og forholdsmessighet.
Statens innkjøpssenter sine anskaffelser blir kunngjort i konkurransegjennomføringsverktøy (KGV), den norske kunngjøringsdatabasen DOFFIN og den europeiske kunngjøringsdatabasen TED.
Elektronisk bruk av avtalene
Det skal legges til rette for elektronisk bruk av avtalene fra Statens innkjøpssenter, fortrinnsvis basert på katalog i elektronisk handelsformat (EHF-format) fra avtaleleverandørene.
Noen av de statlige virksomhetene har egne bestillingsløsninger og kan bruke disse. Virksomheter som ikke har egne løsninger har behov for enkle og intuitive løsninger (ikke fullskala innkjøpsløsninger) som støtter EHF-formatet.