Eksterne analyser (leverandørmarkedsanalyse)

Verktøy som kan brukes til å analysere markedet for kategorien eller den/de varer og tjenester du planlegger å anskaffe.

Verktøyet er beregnet på et kategoriteam eller den som er ansvarlig for anskaffelsesprosjekt i virksomheten. 

Verktøyet består av flere deler, en hoveddel (markedsanalysen) samt 4 analyser som skal gi input til markedsanalysen. I tillegg forutsetter markedsanalysen input fra andre informasjonskilder. 

Verktøyet er utarbeidet i Microsoft Excel og inneholder veiledning og tips til hvordan informasjon skal fylles inn, hvor informasjonen skal hentes fra samt hvordan den kan brukes. Verktøyet inneholder også konkrete vurderingsalternativer for å forenkle brukerens arbeid med verktøyet. I tillegg er det utarbeidet et ferdig utfylt eksempel.

Verktøyet er i bruk på følgende sider
Oppdatert: 14. februar 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.