Nordnorske byer først i landet med utslippsfrie pasientreiser
Helse Nord premierer taxiselskaper som kjører med elbiler. I 2021 ble Tromsø først i landet med utslippsfri pasienttransport, og i 2023 fulgte Bodø og Mo i Rana etter.
Anskaffelsestype: Rammeavtaler, 3+1 år
Verdi: 308 millioner per år for hele Helse Nord
Leverandører: 51 leverandører fordelt på 90 rammeavtaler
Om anskaffelsen
Pasientreiser med taxi er en viktig del av helsetilbudet i Nord-Norge. Landsdelen har et spredt bosetningsmønster og ofte lange avstander til sykehus og spesialhelsetjenester.
Det offentlige har en betydelig markedsandel i taximarkedet. I Nordland alene står pasientreiser for omtrent 43 prosent av hele taximarkedet, og tilsvarende tall for Troms og Finnmark er omtrent 31 prosent. Dette gir helseforetakene markedsmakt til å omstille næringen.
Siden 2017 har Helse Nord hatt målsetning om å kutte utslippene fra pasientreiser. Sømløs transport er en kritisk faktor for helsesystemet, og det har vært et premiss at kjøretøyene skal klare nordnorske forhold året rundt. Helse Nord har derfor gradvis skrudd til krav og kriterier i anbudene, i tråd med at elbilteknologi og ladeinfrastruktur har blitt modent.
Resultatet av tiltakene er tydelige:
- I 2021 vant en leverandør som lovte å kjøre kun med eltaxier anbudet for Tromsø, som med det ble første kommune i landet med utslippsfri pasienttransport. Høsten 2023 fulgte Bodø og Mo i Rana etter med 100 prosent utslippsfri kjøring.
- 60 prosent av alle tilbudte kjøretøy i 2023-anbudene var elektriske. I markedsdialogen var i tillegg mange taxiselskaper tydelige på at neste gang de skal bytte ut kjøretøy, skal de anskaffe elektriske taxier.
En utfordring er allikevel at det i flere kommuner kun er én tilbyder. Her har evalueringskriterier på miljø hatt liten effekt. I markeder med flere tilbydere har derimot taxiselskapene konkurrert i å levere størst andel utslippsfrie kjøretøy, og anbudene har lykkes i å omstille næringen.
Framgangsmåte
- Styret i Helse Nord vedtok i 2016 en anskaffelsesstrategi for anbud i landeveistransport. Her ble det avgjort at klima og miljø skulle være et satsningsområde. Ledelsen i Helse Nord har prioritert dette i alle påfølgende anbudskonkurranser.
- Helse Nord har uttrykt en tydelig forventning til taxibransjen om at de bør kjøpe utslippsfrie kjøretøy hvis de ønsker å vinne fremtidige anbud.
- Anskaffelsesmiljøet i Helse Nord har kartlagt markedet med jevne mellomrom, for å avklare hva som er realistiske mål for nullutslippskjøretøy. De har kartlagt eksisterende og planlagt ladeinfrastruktur, økonomiske forhold i taxinæringen, samt leveringstid på materiell.
- I anbudene har Helse Nord gradvis trappet opp krav og kriterier for klima og miljø. I evalueringskriteriene er miljø blitt vektet med 30 prosent i alle anbudskonkurranser siden 2017, men for å bli premiert på dette kriteriet har innholdet blitt strammet inn. I 2017 ble både nullutslippsbiler, lavutslippsbiler og miljøsertifiseringer av taxiselskapene premiert i evalueringskriteriene, fra 2021 ga kun nullutslipp og lavutslipp poeng, og fra 2023 gir kun nullutslippskjøretøy poeng.
- I tillegg må en stadig større andel av biler som taxiselskapene anskaffer innenfor en eksisterende rammeavtale være nullutslipp: I kontrakter inngått i 2022 måtte 50 prosent av biler som en operatør anskaffer i løpet av kontraktsperioden være nullutslipp, og dette økte til 75 prosent i anbud fra 2023 og 100 prosent i anbud inngått i 2024.
Oppdragsgiverens råd og erfaringer
- Det bør settes høye ambisjoner for elektrifisering, og kommuniseres til leverandørmarkedet at det vil lønne seg å satse utslippsfritt.
- Evalueringskriterier er utslagsgivende i konkurranser der det er konkurranse mellom flere tilbydere. I områder med kun én tilbyder, er det vanskeligere å presse markedet til å omstille seg.
- Utviklingen av markedet for elektriske kjøretøy går fort. Helse Nord har fulgt med på utviklingen av kjøretøy og ladeinfrastruktur, og tilpasset ambisjonsnivået deretter.
- Felles evalueringskriterier på tvers av anbudskonkurranser har mange fordeler. Det gjør at helseforetakene i Nord-Norge kan ha mest mulig likt konkurransegrunnlag, noe som skaper forutsigbarhet for tilbyderne som ønsker å levere tilbud i flere kommuner.
- Det er nyttig å samarbeide med fylkeskommunen. De anskaffer også betydelige taxitjenester, og flere fylkeskommuner har mål om 100 prosent utslippsfrie taxier.
Tilhørende dokumenter
Dokumentet er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.
Kontakt
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830