Ny ungdomsskole med brukte møbler til 1/3 av nypris
3000 kvadratmeter tilbygg på Froland ungdomsskole har oppnådd 93 prosent brukte møbler – til en tredel av hva nye møbler var anslått å koste.
Anskaffelsestype: Enkeltanskaffelse
Verdi: 700 000 kr, inkl. rådgivningstjenester
Tilbydere: 1
Leverandører: Senab Eikeland

Om anskaffelsen
Froland kommunes ungdomsskole med 220 elever åpnet i august et nytt tilbygg, der 93 prosent av møblene (alt unntatt puffer og lærerbord) er brukt. Kostnaden endte på 700 000 kroner, inklusive eksterne konsulentkostnader på 155 000 kroner for gjennomføring av anskaffelsen. Til sammenlikning var det estimert at nye møbler ville ha kostet to millioner kroner.
Leverandøren Senab Eikeland har anvendt møbler fra sine egne lagre. Senab Eikeland har stått for vask og rens, og samarbeider med underleverandører for rehabilitering av møbler. For eksempel er elevenes pulter laget av gamle bord som har fått nytt laminat. Flere av underleverandørene er arbeidsinkluderingsbedrifter.
Framgangsmåte
Froland kommune ønsket å få størst mulig andel brukte møbler til ungdomsskolen. Kommunen hadde ingen erfaring med noen liknende anskaffelse, og valgte å benytte rammeavtalen den har med Odin Prosjekt for å utarbeide konkurransegrunnlaget og gjennomføre konkurransen. Den ble kunngjort som åtte delkontrakter i desember 2023 for å gi flest mulig aktører anledning til å delta. Hver delkontrakt gjaldt en funksjon, som «kantine», «lærerarbeidsplass» eller «vanlig klasserom». Kommunen stilte krav om at minst halvparten av de tilbudte møblene (målt i antall) skulle være brukte. Miljø ble vektet 30 prosent ved å premiere overoppfyllelse av dette kravet, samt miljømerking av nye møbler.
Senab Eikeland var eneste tilbyder. Ved den opprinnelige kunngjøringen leverte de dog ikke tilfredsstillende bruktandel på kontrakten for elevstoler (krav minst 50 prosent) og denne ble sendt ut på ny forespørsel. Den ble sendt til tre leverandører siden omfanget var lite. I denne runden ble det ikke satt krav til bruktandel da det var usikkert om det var mulig å få tak i brukte elevstoler, men med meroppfyllelse hvis de kunne levere dette. I denne runden kunne Senab Eikeland levere brukt, og de fikk også denne kontrakten.
Det ene mottatte tilbudet med brukte møbler, fra Senab Eikeland, oppfylte alle krav. Kommunen undertegnet kontrakt i juni og møblene var ferdig installert innen tidsfristen ved skolestart.
Oppdraggiverens råd og erfaringer
Brukte møbler er i en viss grad ferskvare. Til første kunngjøring kunne ikke Senab Eikeland levere tilbud på elevstoler, men kunne 4 måneder senere tilby at alle de omtrent 100 etterspurte elevstolene var brukt. Derfor er det viktig å gi tilstrekkelig med tid for å finne brukte møbler, avhengig av volumet man etterspør.
Opprinnelig møtte oppdragsgiver intern motstand mot brukte møbler. Derfor ble det stilt krav om at møbler med bruksmerker sendes i retur. Det var et riktig valg.
Tilsvarende valgte kommunen å kreve konsistent fargevalg og annen estetisk sammenheng i hvert rom, men ikke mellom rommene. Det ga fleksibilitet for brukte møbler uten å gå på bekostning av estetikk.
I selve byggeprosjektet for tilbygget var kommunen bevisst på å ikke låse de interiørarkitektoniske valgene og inkluderte kun møbleringsforslag.
En overraskelse på slutten av anskaffelsen, som ga et visst tidspress for leverandøren, var at en del møbler var skitne etter å ha stått på lager lenge. Heldigvis var ansvaret for ferdig montering og rengjøring av møbler innen en tidsfrist tydelig plassert hos leverandøren.
Resultatet av anskaffelsen er udelt positivt, og har bidratt til kommunens generelle satsing på ombruk av møbler, som du kan lese mer om på Loopfronts nettsider.
Tilhørende dokumenter
Dokumentene er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.
Kontakt
- 404 34 830 (kl. 9–12)
- kontaktskjema