Brev til leverandører sendt: :

Okkuperte områder: Send denne eposten til leverandørene

Oslo kommune sendte høsten 2024 epost til et stort antall vareleverandører for å forstå hvordan de jobber med aktsomhet med hensyn til Israels okkupasjon av palestinske områder. Det ga resultater.

Kontaktinformasjon

Om kontraktsoppfølgingen

Oslo kommune har siden 2017 brukt sin «Oslomodell» i anskaffelser for å stille seriøsitetskrav og krav til aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. Som følge av modellen har kommunen systematisk stilt kontraktskrav om at den ikke skal handle med leverandører som direkte eller indirekte medvirker til å opprettholde ulovlig okkupasjon.

Da regjeringen i oktober 2024 skjerpet sin fraråding om handel og næringsvirksomhet som bidrar til å opprettholde Israels folkerettsstridige bosettinger i palestinske områder, gikk kommunens Utviklings- og kompetanseetat (UKE) i dialog med DFØ for å ta nye grep innenfor avtalene UKE forvalter. Dette gjelder de såkalte samkjøpsavtalene – rammeavtaler som brukes på tvers av etater og bydeler.  

Først kartla UKE alle leverandører på samkjøpsavtalene. Innen tjenester så UKE særlig på vekterselskaper, fordi noen av selskapene gjennom internasjonalt eierskap kan ha høy risiko for å bidra til å opprettholde ulovlig okkupasjon. UKE gikk gjennom lister over selskaper som har koblinger til ulovlig okkupasjon, blant annet fra FNs høykommissær for menneskerettigheter, Oljefondet, KLP og Storebrand. I tillegg brukte UKE kilder som Business and human rights resource centre, Who Profits research centre og Amnesty International, men UKE fant ingen av sine leverandører av verken varer eller tjenester på disse listene.

Deretter sendte UKEs avtaleforvaltere epost til alle de 35 leverandørene på samkjøpsavtaler for varer, hvor leverandørene ble bedt om å redegjøre for hvordan de arbeider med skjerpede aktsomhetsvurderinger for å unngå å bidra til å opprettholde ulovlig okkupasjon. Ettersom Oslomodellens krav lå i avtalene, var dette del av den regulære kontrakt­soppfølgingen. Epostmalen finner du til nederst på sida. Leverandørene fikk svarfrist på 2 uker. Alle svarte, og viste at de hadde gjort en god gjennomgang av sine leverandørkjeder. Tilbakemeldingen til UKE fra leverandørene kan kategoriseres i tre ulike grupper:

  1. UKEs leverandører hadde ikke israelske underleverandører.
  2. UKEs leverandører hadde underleverandører i Israel, men disse var ikke i leverandørkjeden til UKE.
  3. UKEs leverandører hadde israelske underleverandører som var i UKEs leverandørkjeder, men disse hadde ikke koblinger til ulovlig okkupasjon.

Leverandørene forklarte også hvordan de hadde jobbet for å innhente informasjon for å verifisere dette. Én av leverandørene på matvarer viste til at de som følge av sine skjerpede aktsomhetsvurderinger hadde sluttet å kjøpe varer fra én underleverandør på grunn av koblinger.

De fleste av Oslo kommunes innkjøp skjer gjennom egne avtaler inngått av bydelene og etatene og ikke gjennom UKEs samkjøpsavtaler. UKE laget derfor en tilsvarende infopakke til virksomhetene med en steg-for-steg-oppskrift for å kontakte sine leverandører. Brevet UKE sendte til kommunens virksomheter finner du nederst på denne siden. Per juni 2025 vet ikke UKE hvor mange leverandører virksomhetene kontaktet, eller hva svarprosenten var. UKE har opprettet et eget erfaringsutvekslingsforum knyttet til krav til aktsomhetsvurderinger for innkjøpere i kommunen, hvor også arbeidet med Oslomodellens punkt om ulovlig okkupasjon vil være et tema framover. Dette forumet møtes fysisk 3–4 ganger i året.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

Et viktig bakteppe var at Oslo kommunes kontrakter inneholder et krav om at leverandørene verken direkte eller indirekte kan medvirke til å opprettholde ulovlig okkupasjon. Likevel anbefaler vi også andre oppdragsgivere uten tilsvarende kontraktkrav å oppfordre leverandørene til å gjøre skjerpede aktsomhetsvurderinger. I lys av regjeringens skjerpede fraråding fra oktober 2024 kan slike henvendelser være effektfullt overfor leverandørene, uavhengig av kontraktkrav.

Del gjerne også med leverandørene Strawberrys ti-punktsliste for hvordan de kan jobbe med skjerpede aktsomhetsvurderinger. Du finner den nederst på denne siden.

En viktig lærdom for større oppdragsgivere er å sjekke på tvers i organisasjonen om man har ulike kontrakter med samme leverandør, for å unngå at samme leverandør får flere henvendelser fra oppdragsgiver.

Tilhørende materiale

Brev til Oslo kommunes virksomheter om Oslomodellen og ulovlig okkupasjon – sendt februar 2025
docx 39.73 KB
Mal for epost til leverandører om skjerpede aktsomhetsvurderinger etter skjerpet fraråding oktober 2024
docx 29.97 KB
Strawberrys ti-punktsliste for skjerpede aktsomhetsvurderinger
pdf 124.41 KB
Oppdatert: 18. juni 2025

Kontakt

Sparretelefonen

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.