Kontrakt inngått:

Ombruk av møbler i Asker kommune

Asker kommune kutter utslipp og sparer millioner av kroner med rammeavtale for ombruk av møbler.

Kontakt

Anskaffelsestype: Rammeavtale

Verdi: 16 mill. kr, ekskl. mva., totalt for 4 år

Tilbydere: 3

Leverandører: MøbelMeglerne AS, GreenTable AS og Movement AS

Om anskaffelsen

Asker kommune har inngått en rammeavtale med tre leverandører på kjøp av brukte møbler. Møblene leveres ferdig rengjort, montert og klare til bruk.

Valg mellom de tre leverandørene skjer etter fossefallsmetoden. Det betyr at kommunen kontakter leverandørene i en prioritert rekkefølge. Ved kjøp under 50 000 kr kan kommunens medarbeidere bruke nettsidene til leverandørene for å se om de kan dekke behovet. Ved større kjøp, skal henvendelsen foregå på epost.

For enkeltavrop over 100 000 kr, har oppdragsgiveren rett til å utlyse en minikonkurranse mellom leverandørene.

Resepsjon laget av gamle bordplater og stolbein
Foto: Asker kommune
Denne resepsjonen er laget av gamle stolben og bordplater.
Klesskap laget av kontormøbler.
Foto: Asker kommune
Kontormøbler ble til nytt klesskap.
Benk laget av gamle finerplater og stoler.
Foto: Asker kommune
Puter fra gamle stoler og finérplater ble brukt for å lage denne fine benken. Bladene er sydd på arbeidssentrene.

Framgangsmåte

Da kommunene Asker, Røyken og Hurum ble slått sammen til nye Asker kommune i 2020, skulle 600 ansatte plasseres på 25 lokasjoner. I den sammenhengen ble det satt i gang et prøveprosjekt for ombruk av møbler, hvor Asker kommune sparte 16 mill. kr, 90 tonn avfall og 234 tonn CO₂-ekvivalenter. Denne suksessen ville de gjerne fortsette med i hele Asker, så en møbelforvalter ble ansatt på heltid.

Målet var å gjøre det så enkelt som mulig å kjøpe brukt. Derfor valgte Asker kommune i 2023 å gå over til en lettvint rammeavtale framfor en dynamisk innkjøpsordning som de hadde tidligere, men som var uvant for de ansatte. Andre nye grep i den siste anbudskonkurransen var å kreve gode nettsider og unngå avrop på kjøp under 50 000 kr. Det gjør at kjøpsopplevelsen ved å kjøpe brukt er tilnærmet lik å kjøpe nytt.

Tildelingskriterier

  • Priser og kostnader: 40 prosent
  • Produktkvalitet: 20 prosent
  • Kundeservice og kompetanse: 20 prosent
  • Sortimentet på nettsiden: 20 prosent

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

  • Kartlegg og lag en oversikt over møbler dere har, for å kunne vite hva som kan brukes videre.
  • Opprett gjerne et møbellager hvor folk kan komme innom, og enkelt se og prøve møblene. Dette senker terskelen for å faktisk gjenbruke møblene.
  • Utpek gjerne en møbelkoordinator med ansvar for rammeavtale for brukte møbler, og for kommunens eget møbellager. En slik hel- eller deltidsstilling kan spare inn mer enn den koster.
    • I Asker kommune ble det i 2023 hentet møbler fra kommunen sitt møbellager til en verdi av 1,4 mill. kr. Disse møblene tilsvarte også besparelser på 40,6 tonn CO2-ekvivalenter i unngått innkjøp, og 14,3 tonn avfall.
  • Sett av god tid til å planlegge behovet når nye lokaler designes. Koble tidlig på interiørarkitekt, for å kunne utnytte de brukte møblene best mulig når plantegninger lages.

Det er god og bærekraftig ressursbruk å inkludere kommunale arbeidssentre i arbeidet med brukte møbler, selv om det ikke er del av selve rammeavtalen. Ungdom får trent seg i arbeid ved å gjøre flyttejobber. Mennesker med ulike funksjonsnivåer får montere og demontere møbler, sy sømmer og ta renseoppdrag.

Tilhørende dokumenter

Bilag 1 Kundens kravspesifikasjon
pdf 192.22 KB
Prisskjema Brukte møbler
xlsx 20.92 KB

Dokumentene er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.

Trenger du hjelp med en anskaffelse?

Oppdatert: 9. august 2024

Kontakt

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.