Hamar kommune er i gang med elektrifisering av bilparken. Det krever mer enn bare å kjøpe elbiler! I 2020 ble det innført en Dynamisk innkjøpsordning (DPS) for anskaffelser av kjøretøy
Kilde:
Hamar kommune og DFØ
Last ned
![]() Hamar kommune
|
![]() Terje Lien
Sykepleier Mona Ragnarsen jobber i hjemmesykepleien i Hamar og kjører elbil når hun skal til og fra brukerne. Hun er strålende fornøyd med kommunens nyinnkjøpte elbiler. Foto: Terje Lien
|
Oppgaven
- 164 kjøretøy skulle skiftes ut
- Politisk vedtak om elektrifisering
Utfordringene
- Manglende ladeinfrastruktur
- Krevde nye rutiner for brukerne: motivasjon, opplæring og informasjon: egne nettsider
Erfaringene
- Ikke noe problem for lokale leverandører: 6 valgt med rammeavtale (våren 2020, ble Dynamisk innkjøpsordning valgt og 9 lokale leverandører er kvalifisert, og det er åpen kvalifisering for nye)
- God elektrifiseringstakt: ca. 55 elbiler de siste 12 månedene
- Reduserte driftsutgifter: estimert til 8 500 kr/elbil/år
- Klimaeffekt: ca. 1,6 tonn/elbil/år

Se prosjektbeskrivelsen øverst for mer informasjon.