Her finner du informasjon om risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter i produksjon av konfliktmineraler.
Risiko i leverandørkjeden
Denne risikovurderingen fokuserer på disse som er klassifisert som konfliktmineraler1:
- gull
- tinn
- tantal
- wolfram (3TG)
Det er også tatt med generelle risikoer forbundet med gruvedrift av:
- konfliktmineraler
- kobolt
- andre mineraler
Søkelyset i denne rapporten er på råvarenivå, dvs. utvinning og foredling av mineraler. Mange andre mineraler er knyttet til væpnede og sosiale konflikter rundt om i verden, men konfliktmineraler spiller en stor rolle i den væpnede konflikten i Den demokratiske republikken Kongo (DRC).
Leverandørkjeden for konfliktmineraler
Forhold som påvirker risiko
Konfliktmineraler finnes i de fleste elektroniske enheter og IKT-produkter, kjøretøy, byggematerialer og helseteknologi, blant annet. I likhet med andre mineraler utvinnes såkalte 3TG-konfliktmineraler i mange land som kan klassifiseres som høyrisikokontekster som for eksempel Den demokratiske republikken Kongo (DRC), Myanmar og Filippinene. I slike land er rettsstaten svak, og samfunnet preget av usikkerhet, væpnet konflikt og undertrykkelse2.
Kobolt vurderes som et mulig konfliktmineral. 60 prosent av all kobolt som er tilgjengelig på det globale markedet, produseres i DRC.3 Mange av mineralene, så som gull utvunnet i DRC, smugles ut av landet. Det gjør det vanskelig å vite hvor mineralene kommer fra.4
Risikonivå for brudd på menneskerettigheter
Tabellen angir risikonivå for brudd på grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden for konfliktmineraler.
Risikonivå i | |||
---|---|---|---|
Produkter | råvareproduksjon | smelteverk og raffinerier | |
Gull | Svært høy risiko | Svært høy risiko | |
Kobolt | Svært høy risiko | Svært høy risiko | |
Tantal | Svært høy risiko | Svært høy risiko | |
Tinn | Svært høy risiko | Svært høy risiko | |
Wolfram | Svært høy risiko | Svært høy risiko |
Land i leverandørkjeden for konfliktmineraler
Tabellen viser hvor råvareuttak skjer, og hvor smelteverk og raffinerier ofte er.
Land for | ||
---|---|---|
råvareuttak av | smelteverk og raffinerier | |
Gull: Kina, Australia, Russland, USA, Canada, Peru, Indonesia, Ghana, Sør-Afrika og mange flere | Gull: Republikken Korea, Kina, Japan, Italia, Tyskland, USA, Russland, India, Taiwan, Østerrike, Brasil, Mexico, Kasakhstan | |
Kobolt: DRC, Russland, Australia, Filippinene, Cuba, Madagaskar, Papua Ny- Guinea, Sør-Afrika, Marokko, Kina | Kobolt: Kina, Belgia, Finland | |
Tantal: DRC, Rwanda, Brasil, Nigeria, Kina, DRC, Rwanda, Brasil, Nigeria, Kina | Tantal: Kina, Vietnam, USA, Japan, Tyskland, Brasil, Russland | |
Tinn: Kina, Indonesia, Myanmar, Peru, Brasil, Bolivia, DRC | Tinn: Indonesia, Kina, Japan, Brasil, USA, Bolivia, Polen | |
Wolfram: Kina, Vietnam, Mongolia, Russland | Wolfram: Kina, USA, Tyskland, Russland, Vietnam, Østerrike, Filippinene |
Menneskerettighetsrisikoer ved utvinning av 3TG og kobolt og informasjon om leverandørkjeden
Blant arbeidstaker- og menneskerettighetsrisikoene/bruddene som er rapportert om ved utvinning av 3TG og kobolt er blant annet:
- Barnearbeid
- Tvangsarbeid
- Finansiering av væpnede grupper
- Svært dårlige arbeidsforhold
- Alvorlige helsekonsekvenser
- Manglende sikkerhetsvern
- Fagforeningsrettigheter blir ikke respektert
- Alvorlige miljøpåvirkninger
Risikoen for arbeidstaker- og menneskerettighetsbrudd ved utvinning av disse mineralene er ansett som svært høy.
Leverandørkjeden for 3TG og kobolt som inngår i IT-utstyr (spesifikt bærbare PCer, skjermer og nettbrett og mobiltelefoner):
- Gull: Kina, Australia, Russland
- Kobolt: DR Kongo
- Tantal: Rwanda, DR Kongo, Nigeria
- Tinn: Kina, Indonesia, Myanmar
- Tungsten: Kina
Hvordan jobbe med konfliktmineraler i anskaffelser?
Det høye risikonivået for brudd på menneskerettigheter ved utvinning av 3TG-mineralene og kobolt, tilsier det at det kan være relevant å stille krav som adresserer dette ved anskaffelse av IT-utsyr. DFØ har utarbeidet et kontraktsvilkår til bruk ved anskaffelse av IT-utstyr, som omhandler konfliktmineraler. Kontraktsvilkåret tar utgangspunkt i OECDs rammeverk, og det kreves at produsenter (varemerkeeier) skal ha et system for ansvarlig styring av leverandørkjeden ned til råvareleddet.
Kontraktsvilkåret er på et avansert nivå, ettersom det stiller strengere krav til leverandør og krever noe mer modenhet og oppfølging fra oppdragsgivere. Vi anbefaler at der oppdragsgiver finner det forholdsmessig til anskaffelsens volum minimum stiller kontraktskrav til ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter ved anskaffelse av IT utstyr, og at det eventuelt i tillegg stilles krav som omhandler konfliktmineraler spesifikt.
Les mer i rapporten om risiko for brudd på menneskerettigheter ved produksjon av konfliktmineraler.
Finn kravet i kriterieveiviseren.
Mer informasjon
I USA finnes det en egen lov, Dodd Frank Act, som stiller krav til virksomheters handel med konfliktmineraler. EU har også etablert en egen lov som omhandler disse mineralene.
Dodd Frank Act
Den amerikanske Dodd-Frank-loven inneholder bestemmelser, i seksjon 1502, om såkalte konfliktmineraler, 3TG. Loven krever blant annet at selskaper som er børsnotert på den amerikanske børsen årlig skal rapportere om de bruker mineralene tinn, tungsten, tantal og gull (3TG) fra DR Kongo eller de nærmeste nabolandene. Dersom dette er tilfellet må selskapene gjennomføre og rapportere om deres aktsomhetsvurderingsprosesser (due diligence) relatert til deres arbeid med slike mineraler, og levere en «konfliktmineral-rapport».
EU-lov om konfliktmineraler
I 2017 vedtok EU en ny regulering om konfliktmineraler. Den innebærer at EU-etablerte selskaper som direkte importerer 3TG må overholde, og rapportere på forpliktelser om aktsomhetsvurderinger (due diligence) i leverandørkjeden dersom mineralene kommer fra (også potensielt) konfliktberørte og høyrisikoområder.
Rapportering skal være i henhold til OECDs globale rammeverk. Loven vil være gjeldende i EU fra 1. januar 2021. Loven gjelder kun import av nevnte mineraler som sådan, og omfatter ikke mineraler som inngår i tilvirkede produkter, som PC-er, slik Dodd Frank Act gjør.
Offentlige oppdragsgivere kan bidra til å påvirke at det stilles krav til aktsomhetsvurderinger av leverandørkjeden til 3TG og kobolt for relevante innkjøpskategorier gjennom bruk av bl.a. dette kontraktsvilkåret.