Skjerpede aktsomhetsvurderinger ved risiko for brudd på folkeretten

Regjeringen har skjerpet sin fraråding om handel og næringsvirksomhet som bidrar til å opprettholde de folkerettsstridige israelske bosetningene.

UD oppfordrer norsk næringsliv til å omgående ta stilling til om forretningsforbindelser med virksomheter som bidrar til å opprettholde Israels ulovlige tilstedeværelse på det okkuperte palestinske territoriet, bør avsluttes.

Hvorfor skal du som oppdragsgiver ta hensyn til dette?

Du som oppdragsgiver plikter å ha egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter ved anskaffelser med høy risiko for brudd på slike rettigheter i henhold til LOA §5.

Leverandører som bidrar til å opprettholde Israels ulovlige tilstedeværelse på det okkuperte palestinske territoriet bærer en klar risiko for å bli forbundet med grove brudd på menneskerettighetene og humanitærretten. I visse tilfeller vil slik næringsvirksomhet kunne bli ansett for å bidra til at slike brudd kan fortsette.

Fortsatte forretningsforbindelser som bidrar til å opprettholde den ulovlige israelske tilstedeværelsen på det okkuperte palestinske territoriet, kan ha rettslige, økonomiske og/eller omdømmemessige konsekvenser for leverandøren.

For å ta stilling til hvorvidt en av dine leverandører bidrar til dette, bør du kontrollere at deres leverandører gjennomfører skjerpede aktsomhetsvurderinger når de er knyttet til områder med væpnet konflikt eller høy risiko for grove krenkelser.

Hvordan gjennomfører du dette?

Begynn med å få oversikt over dine kontrakter og rammeavtaler der sannsynligheten er størst for at leverandører eventuelt bidrar til å opprettholde den ulovlige israelske tilstedeværelsen på det okkuperte palestinske territoriet. Deretter lager du en risikovurdering før du går i dialog med leverandørene.

Risikovurdering

Vi anbefaler at du undersøker om en av dine leverandører står oppsatt i FNs høykommissær for menneskerettigheters (OHCHR) database over selskaper som driver handel og næringsvirksomhet som bidrar til å opprettholde de folkerettsstridige israelske bosetningene på okkuperte områder.

Andre kilder kan være

  • Etikkrådets liste over utelukkede selskaper som bryter grunnleggende etiske normer gjennom sine produkter eller sin adferd
  • Verdensbankens Black list
  • listene over utelukkende selskaper i Storeband og KLP

Organisasjonene har forskjellige metoder for å gjennomføre undersøkelsene. Du kan for eksempel lese om KLPs begrunnelser av utelukkelsen av Caterpillar Inc. i juni 2024.

Du kan også lage risikovurderinger gjennom å undersøke om du har leverandører som tilbyr produkter og tjenester som kan være knyttet til handel og næringsvirksomhet på okkuperte områder. Dette kan for eksempel være:

  • anleggsmaskiner
  • bygg-og anleggsmaterial
  • frukt og grønnsaker
  • software, hardware og kameraovervåking
  • vektertjenester

Still spørsmål

Du bør gå i dialog med dine leverandører for å undersøke hvordan de forholder seg til regjeringens advarsel. Det stilles høyere forventninger til store virksomheter. Derfor bør du begynne med de leverandørene som har kontrakter med høyest verdi.

Avhengig av størrelsen på din virksomhet og kapasitet til å gå i dialog velger du selv hvordan du vil ta kontakt med leverandørene. Relevante spørsmål å stille kan være:

  • Har leverandøren kontrakter eller rammeavtaler med aktører som bidrar til opprettholdelse av ulovlig tilstedeværelse på okkuperte det palestinske territoriet?
  • Gjennomfører leverandøren skjerpede aktsomhetsvurderinger?
  • Hvordan gjennomføres de skjerpede aktsomhetsvurderingene?
  • Hvilke resultater har de skjerpede aktsomhetsvurderingene gitt?

Hva bør inkluderes i skjerpede aktsomhetsvurderinger?

Et av prinsippene for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger, er at de mest alvorlige risikoene for at brudd på grunnleggende menneskerettigheter skjer skal prioriteres. I situasjoner preget av krig og konflikt øker faren for alvorlige menneskerettighetsbrudd.

Skjerpede aktsomhetsvurderinger bør inkludere dette:

  1. En policy, vedtatt av styret, om at virksomheten kontinuerlig ta stilling til om forretningsforbindelser som bidrar til opprettholdelse av okkupasjonen av palestinske territorier bør avsluttes. Policyen bør konkretiseres i en tiltaksplan for rutiner for formidling og oppfølgning. En eller flere ansatte på ledelsesnivå skal ha ansvar for etterlevelse og rapportering om arbeidet med de skjerpede aktsomhetsvurderinger til styret.  
  2. En kontinuerlig kartleggings- og vurderingsprosess om faktiske og potensielle alvorlige konsekvenser av forretningsforbindelsers aktiviteter, for mennesker, samfunn og miljø på okkuperte områder. Virksomheten bør engasjere lokale interessenter, inkludert lokalsamfunn og sårbare grupper for å opprettholde åpenhet og innhente tilbakemeldinger om forretningsforbindelsers påvirkning.
  3. Iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense faktiske og potensielle alvorlige konsekvenser for mennesker, samfunn og miljø av forretningsforbindelsers aktiviteter på okkuperte områder.
  4. Følge med på gjennomføring og resultater av iverksatte tiltak i punkt 1-3.
  5. Kommunisere og gjøre offentlig tilgjengelig informasjon om rutiner for de skjerpede aktsomhetsvurderingene, herunder hvilke tiltak som er gjennomført for å kartlegge og håndtere faktisk eller potensiell negativ påvirkning av forretningsforbindelser, inkludert funn og resultatet av disse aktivitetene.
  6. Igangsette eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning til skadelidende. Virksomheten har ikke bare et ansvar for å unngå skade, men også for å aktivt vurdere sin rolle i å opprettholde fred og stabilitet. Dette er avgjørende for å beskytte menneskerettighetene, særlig i situasjoner preget av krig og konflikt.
Oppdatert: 6. november 2024

Kontakt

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.