Smarte avfallsbeholdere i skjærgården
Parkvesenet i Kristiansand ønsket å kunne tilby håndtering av avfall for brukere av skjærgården. Båtfolket skulle kunne bruke en miljøstasjon til sjøs og betjene den fra sine fritidsbåter på en enkel og brukervennlig måte. Clean Sea Solution designet og bygget en ny type miljøstasjon som dekket Parkvesenet sitt behov.
Tidsperiode
April 2021 – mai 2022.
Utfordringsvideo
Om behovet
Det er en kjent utfordring i skjærgården at ordinære returplasser/søppeldunker ofte blir overfylt og ikke har en tilpasset frekvens på tømming.
Parkvesenet i Kristiansand etterspurte et returpunkt som var lett tilgjengelig med båt, som ikke trengte fortøyning, og hadde kapasitet til 2–3 båter samtidig. Det var også viktig med en smart avfallsbeholder som kunne varsle Parkvesenet om kapasitet og når returpunktet trengte tømming. Returpunktet skulle være enkelt å finne for båtfolket, være enkelt å betjene for driftspersonellet, tåle være og vind og kunne betjenes av Parkvesenets arbeidsbåt.
Du kan lese mer om behovet i dokumentet "Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse".
Om løsningen
Selskapet som utviklet løsningen for Kristiansand var Clean Sea Solutions, et oppstartsselskap som tilbyr avanserte løsninger for oppsamling av plast og avfall på havet. Den utviklede løsningen er en avfallstasjon konstruert med to flytebrygger og miljøstasjon med overbygg. Miljøstasjonen drives med solceller og batteri. Selve avfallsstasjonen er kledd i Megawood DELTA®, et GRP-resirkuleringsmateriale fra resirkulerte vindturbinrotorblader. Miljøstasjonen ble også levert med sensorer som viser status til Parkvesenet via egen app.
Interessert i løsningen? Ta kontakt med Clean Sea Solutions.
Demonstrering av løsningen
Dokumenter fra konkurransen
Prosjektet startet med at det ble kunngjort en innovasjonskonkurranse i april 2021. Etter vurderingsrunder ble Clean Sea Solutions i juni 2021 valgt som leverandør.
StartOff
Arkivverkets prosjekt var en del av StartOff-programmet. StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt via sparretelefonen for mer å få mer informasjon om prosjektet, den offentlige virksomheten eller gjennomføring av innovative anskaffelser.
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830