Midtøsten: Skjerpede aktsomhetsvurderinger ved risiko for brudd på folkeretten

Regjeringen fraråder norsk næringsliv til å unngå handel som bidrar til å opprettholde Israels okkupasjon av Palestina. Frarådningen fra regjeringen gjelder overfor norsk næringsliv, og ikke offentlige innkjøpere. Offentlige innkjøpere kan imidlertid også bidra til å unngå handel som bidrar til å opprettholde Israels okkupasjon av Palestina.

Bakgrunnen for saken er Den internasjonale domstolens uttalelse 19.07.2024, hvor FNs øverste juridiske organ har slått fast at Israels tilstedeværelse på det okkuperte palestinske territoriet er folkerettsstridig, og må opphøre så raskt som mulig.

UD oppfordrer norsk næringsliv til å omgående ta stilling til om de bør avslutte forretningsforbindelser med virksomheter som bidrar til å opprettholde Israels ulovlige tilstedeværelse på det okkuperte palestinske territoriet. Fortsatte forretningsforbindelser som bidrar til å opprettholde den ulovlige israelske tilstedeværelsen på det okkuperte palestinske territoriet, kan ha rettslige, økonomiske og/eller omdømmemessige konsekvenser for virksomheten.

Les mer om hvordan du kan undersøke om dine leverandører bidrar til opprettholdelse av Israels ulovlige tilstedeværelse på det okkuperte palestinske territoriet.

Seminar

13. desember inviterer DFØ i samarbeid med OECD til et seminar om hvordan norsk næringsliv kan gjennomføre aktsomhetsvurderinger. Selv om frarådgningen fra regjeringen ikke retter seg mot offentlige innkøpere, kan offentlige innkjøpere imidlertid også bidra til å unngå handel som bidrar til å opprettholde Israels okkupasjon av Palestina.

På seminaret blir det belyst hvordan også offentlige innkjøpere kan gå frem for å gjøre dette.

Spørsmål om skjerpede aktsomhetsvurderinger

Kontakt Sparretelefonen.

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830
Publisert: 30. oktober 2024 Oppdatert: 6. november 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.