EHF punch-out prosessen

Oppdragsgiver logger seg inn i sitt bestillingssystem, søker ønsket vare og klikker på lenken til leverandørens nettbutikk (punch out system). 

Prosess Definisjon Dokument (PDD) DFØ ANS

1. Informasjon

ProsessnavnEHF punchout prosess 
Prosess-IDX.4.2.2 Bestille varer og tjenester
OrganisasjonDigitaliseringsdirektoratet
ProsesseierJan Mærøe
HenvendelserJan Mærøe

2. Historikk

VersjonDatoEndringForfatter/Rolle
1.02020.05.30OpprettelseJan Mærøe
1.02023.10.20TekstredigeringJan Mærøe

3. Om prosessen

I punch out prosessen logger oppdragsgiver seg inn i sitt bestillingssystem, søker ønsket vare og klikker på lenken til leverandørens nettbutikk (punch out system). Oppdragsgiver søker etter varer og/eller tjenester i leverandørens nettbutikk og legger disse i handlkurv. Når oppdragsgiver har funnet alle varer eller tjenester klikker han på knappen som skal sende handlekurven over til sitt bestillingssystem.  Handlekurven lagres i oppdragsgivers system. Neste prosess er ordreprosess.  

4. Bruk av KI/AI

Hvis du har kompetanse på kunstig intelligens (KI) / artificial intelligence (AI), og ser muligheter for å forbedre denne prosessen ytterligere, vil vi gjerne ha en tilbakemelding/innspill fra deg om hvordan det kan gjøres.
Innspill sendes til EHF@dfo.no. Merk melding med KI + navn på prosessen. Når vi mottar innspill, gjennomgår vi dem og legger dem inn fortløpende i den aktuelle prosessdefinisjonen.

5. Brukere og bruksområde (hvem og når)

Oppdragsgiver kan benyttes ved kjøp av komplekse varer og/eller tjenester som må skreddersys i leverandørens system, for eksempel konfigurering av PC.

6. Formål

Sikre god maskinlesbar informasjon fra leverandørenes system inn i eget bestillingssystem ved bruk av standard format.  

7. Mål

  • Tilstrekklig informasjon for å kunne sende en EHF ordre 
  • Tilstrekkelig informasjon for å matche EHF faktura med EHF ordre.   
  • Muliggjøre innsamling og bruk av data i analyser.  
  • Synlighet, transparens i bestillingsprosessen.  

8. Fordeler/gevinster

Oppdragsgiver: Økt kvaliltet i informasjonen vil redusere bruk av tid, ressurser og risiko for feil. Ledelsen får mulighet til bedre planlegging og kontroll.   

Leverandører: Sparer tid ved at oppdragsgiver benytter leverandørens informasjon i etterfølgende prosesser.  

Samfunnsgevinst: Enten redusert bruk av ressurser og/eller økt produktivitet - utføre andre/flere oppgaver

9. Definisjoner/forkortelser

Punch out er det samme som round trip.  

10. Utløsere og forutsetninger

Trigger Behov for varer og/eller tjenester.  
Andre forutsetninger

Leverandørens bestillingsystem må ha innført punch-out funksjonalitet. Vær oppmerksom på at ved å stille krav om denne prosessen i konkurranser kan ha en konkurransevridende effekt da ikke alle leverandører har ressurser til å utvikle en slik løsning.  

Bestillere hos oppdragsgivere må være kjent med leverandørens nettbutikk

11. Input og leverandører

InputAvleverende prosess: Navn på prosess + ID dersom den er definert og navngitt. Hvis ikke, la den stå tomLeverandør/avsender - organisasjonReferanse
Behov Oppdragsgiver 
    

12. Deltakere

Beskrivelse av roller

OrganisasjonRolleForkortelserKommentarer
OppdragsgiverBehovshavero-beh 
OppdragsgiverBestillero-bes 
OppdragsgiverSystemo-sys 
LeverandørSysteml-sys 
LeverandørPersonl-per 

13. Prosessdiagram

EHF punchoutprosess
xlsx 179.99 KB

14. Aktiviteter

IDAktiviteterAnsvarBeskrivelseKP (x)Kommentar
 1. Logg inn i bestillingsystem og klikk punch out o-bes   
 2. Punch out sesjon åpnes baser på innloggingsurl og avtalevarer vises i søkemotor.l-sys   
 3. Fyll handlekurv basert på søkemotorresultat og avslutt handleprosesso-bes   
 4. Forbered forsendelse av varer til oppdragsgivers bestillingssystem.  Lagre bestilling i systemel-sys  Leverandør må ha registrert standard klassifiseringskode UNSPSC for sine varer og tjenester som må overføres til bestiller
 5. Returner oppdragsgiver til sitt eget bestillingssystem og lukk sesjonen i systemet l-sys  Her må en såkalt hook-url benyttes
 6. Handlekurv mottas i bestillingssystemet til oppdragsgivero-sys   
 7. Lagre varer i bestillingssystemet og klargjør for forsendelse av EHF ordre o-sys   
      

15. Sjekkpunkter

Akt. nr.Hva som skal kontrolleres, målesHvordan det skal gjøresHvorfor det er nødvendig
 Nei  
    

16. Output og bruker

OutputMottakende prosess: Navn på prosess. Dersom prosessen har et navn og en ID sett inn dette.Mottaker/brukerReferanse
Varer lagret i oppdragsgivers bestillingssystem Ordreprosess (er definert) Oppdragsgiver/system  
    

17. Sluttkriterier

Varer og tjenester må være i henhold til avtale.  

18. Unntak og alternativer

HvorUnntak – betingelser og endring
Nei 

19. Risiko

RisikoSannsynlighetAlvorlighetMetodeTiltak
Nei    
     

20: Behov for støtte

StøtteForklaring/Lenker
Opplæring i bruk av leverandørers systemer 
  
  

21. Kobling til spesifikasjoner (EHF / PEPPOL BIS) .

Lenke: https://anskaffelser.dev/postaward/g3/spec/

Lenke: https://docs.peppol.eu/poacc/upgrade-3/

22. Tilleggsinformasjon

For analyse av bestillinger kan standard klassifiseringskode UNSPSC benyttes

23. Vedlegg

Nei

Oppdatert: 8. mai 2024

Kontakt

Har du spørsmål eller trenger du veiledning, ta kontakt med oss!

 

Fant du det du lette etter?

Nei