Innovasjonspartnerskap kunngjort :

Ny løsning for bedre håndtering av overvann

En ny, kartbasert løsning for overvannshåndtering har Bærum kommune utviklet gjennom innovasjonspartnerskapet InnoVann sammen med leverandører.

Kontakt

Anskaffelsestype: Innovasjonspartnerskap

Gjennomføringsperiode: 2020-2023

Verdi: 14 mill. kr

Antall tilbud: 7

Leverandør: EnviDan, med partnerne Scalgo, Aarhus Vand, SLA arkitekter og Menon Economics

Om anskaffelsen

Bærum kommunes utviklingsprosjekt har utviklet nye måter og verktøy for å planlegge overvannshåndtering i alle prosjekter i kommunen. Den ferdige løsningen inneholder blant annet:

  • justerte arbeidsprosesser
  • nye verktøy for analyser av terreng og oversvømmelser
  • ny metodikk for å lage dynamiske skybruddplaner

Skybruddplanene gir beslutningsunderlag for risikoreduserende tiltak på kort og lang sikt, samt bedre vurderingsgrunnlag for kostnader og arealutnyttelse.

Funksjonalitet for å utvikle dynamiske skybruddplaner, tiltaksutvikling og en kost-nytte funksjon tilbys nå som tilleggsmoduler i kartverktøyet Scalgo Live. Brukergrensesnittet er også tilpasset mindre kommuner med begrensede ressurser. Det tilbys opplæring og rådgivning som en del av anskaffelsen.

Prosjektteamet jobber med digital skybruddsplan ifm. overvannshåndtering i Bærum kommune
Foto: Mads Uggerby
Prosjektteamet jobber med utvikling av løsning for dynamisk skybruddsplan.

Framgangsmåte

Bærum kommune ble i 2019 tildelt 14 mill. kr fra Innovasjon Norge for å gjennomføre innovasjonspartnerskap. Kommunen gjennomførte en grundig prosess med kartlegging av mulige løsninger, behov og dialog med markedet i forkant av kunngjøringen av konkurransen om innovasjonspartnerskapet.

Å jobbe grundig med behovet og utforske det fra flere perspektiv, ga ny kunnskap om utfordringer både i dag og i framtida.

Innovasjonspartnerskapet tok slutt i juni 2023, og kommunen anskaffet løsningen i oktober 2023. Per juli 2024 har fem følgekommuner benyttet seg av kjøpsopsjonen som lå i innovasjonspartnerskapet, og kjøpt løsningen i 2024.

Tilleggsmodulene i Scalgo Live er tilgjengelige for alle kommuner, til en merkostnad, så løsningen er klar for å benyttes, uten å måtte etablere et innovasjonspartnerskap. I tilleggsmodulen ligger det også rådgivning, opplæring og implementering av løsningen. Dette tilbys av EnviDan.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

  • Alle urbane kommuner bør ha en enkel, fleksibel og god nok kartløsning for å planlegge håndtering av overvann.
  • Tenk flerfunksjonalitet for bruk når dere skal velge løsning.
    • For å velge riktig tiltak fra start, planlegg godt i tidlig fase, og skaff helhetsoversikt over hvilke sammenhenger som påvirker hverandre i vurderingene av klimatilpasning og overvannshåndtering. Det er mye mer lønnsomt å forebygge framfor å reparere, så vær bevisst på å legge til rette for vannet i alle prosjekter som innebærer arealendringer.
  • Arbeidsprosesser for å håndtere overvann:
    • Vær oppmerksom på at alle fysiske prosjekter vil kunne påvirke hvordan vannet renner. Derfor er det svært viktig med tverrfaglig samarbeid for å oppnå de beste løsningene.
    • System- og støtteverktøy oppnår ikke sitt fulle potensial uten gode arbeidsprosesser.
    • Få hensyn til overvann tidlig inn i alle prosjekter, og i plan- og byggesaksarbeidet.
    • Alle må bruke det samme data- og kartgrunnlaget for vurderinger og planlegging; «pusle» etter det samme bildet.

Tilhørende dokumenter

Vedlegg A Kundens behov og krav
pdf 6.31 MB
Artikkel om InnoVann ved Therese Holm Thorvaldsen
pdf 3.49 MB

Dokumentene er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.

Les mer om prosessen og løsningen

Trenger du hjelp med en anskaffelse?

Oppdatert: 8. august 2024

Kontakt

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.