EHF-katalog

EHF-katalog lar oppdragsgiver motta og endre avtalesortiment på en standardisert måte. Det gir også mulighet for bedre oppfølging av avtalen og økt avtalelojalitet.

Status for formatet

I produksjon.

Formål og virkemåte: Sikre at alt kjøp er i henhold til kontrakt

EHF-katalog skal gjøre det enklere for både oppdragsgiver og leverandør å inngå avtaler, endre avtalesortiment og avvikle avtaler.

Formatet kan brukes til å motta informasjon om varer og tjenester fra en leverandør det er inngått kontrakt med, på en standardisert måte.

Katalogfamilien består av forespørselskatalog, tilbudskatalog og katalog. Alle tre katalogtyper dekker hver sin del av anskaffelsesprosessen og er harmonisert slik at de henger sammen og man kan overføre data fra en katalogprosess til den neste.

Forskrift om offentlige anskaffelser- Kapittel 27. Elektroniske kataloger og elektroniske auksjoner

En katalog kan brukes til å

  • gjøre avrop på en rammeavtale via et bestillingssystem
  • oppdatere avtalesortiment hvis avtale tillater det
  • implementere nye avtale på en effektiv måte
  • avvikle en avtale på en effektiv måte

Hvordan lage, sende og motta en EHF-katalog

Leverandør: Det finnes flere systemleverandører som kan hjelpe deg med å lage og sende en EHF-katalog. Her finner du en liste over de systemleverandørene vi har registrert. Se de leverandørene som har markert om de kan behandle EHF-katalog i kolonnen med samme navn.

Oppdragsgivere: Hvis du har anskaffet et bestillingssystem, har man som regel to måter å registrere vare og tjenesteinformasjon på:

  • kreve at din leverandør sender en EHF-katalog som du behandler via katalogverktøyet før varer og tjenester tilgjengeliggjøres for dine bestillere
  • legge opp en katalog selv i bestillingssystemet

Her finner du en liste over de systemer vi har registrert som kan ta i mot EHF-katalog.

Rollene må være definert i organisasjonen

For at prosessene skal fungere, er det viktig at de roller som er definert inn i prosessen er etablert både i oppdragsgivers og leverandørs organisasjon.

Fordeler med å ta i bruk formatet

For oppdragsgivere

  • En god katalog som kommer rett inn i bestillingssystemet, vil gjøre det enklere å søke vare eller tjeneste for bestiller.  
  • Reduserte kostnader i form av mindre tidsbruk og riktigere bestillinger (riktig vare eller tjeneste til riktig pris).  
  • Oppdateringer vil være sporbare fordi EHF katalog sendes og lagres elektronisk. Man har dermed mulighet å gi innkjøpsavdelingen gode data som grunnlag for nye konkurranser.  
  • Krav til miljø, sosialt ansvar, produsent og opprinnelsesland, vil sette oppdragsgiver i stand til å følge opp krav fra konkurransen. Den merkeordningen varen eller tjenesten tilhører kan legges ved på linjenivå i katalogen, se siden "Koder for bruk i EHF-katalog for merkeordninger - miljø og samfunnsansvar".
  • Vare- og tjenesteinformasjon som følger med i katalogen fra leverandøren vil gi god kvalitet i bestillingen. Denne informasjonen kan igjen danne grunnlag for automatisering av matching av faktura.
  • Mulighet å kategorisere varer og tjenester ved bruk av standard klassifiseringskode UNSPSC

For leverandører

  • Kan presentere sitt sortiment av varer og tjenester på en god måte for bestillere, i bestillerens egen innkjøpsløsning. Det er viktig både med tanke på å forhindre feilbestillinger, en mest mulig effektiv implementering av ny avtale, og en effektiv måte for å holde sortimentet oppdatert hvis avtalen tillater dette.
  • Det er også kritisk for leverandør at avtalelojaliteten er maksimal. Det sikres ved at bestiller får god informasjon om varen og tjenesten via bestillingssystemet. Oppdragsgiver på sin side sikrer avtalelojalitet ved å ha klare definisjoner av roller og en god prosessforståelse i egen virksomhet.
  • Mulighet å kategorisere varer og tjenester ved bruk av standard klassifiseringskode UNSPSC
Oppdatert: 9. september 2024

Kontakt

  • ehf [at] dfo.no (ehf[at]dfo[dot]no)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.