Kapittel 5 gir en oversikt over innholdet i de nye reglene i konsesjonskontraktforskriften § 7-6 og hvordan de kommer til anvendelse på de ulike delene av forskriften. Fokuset i dette kapittelet er reglene i første og annet ledd.
Endringslogg
Mai 2024
Lagt til følgende informasjon:
- omtale av mulighet for å gjennomføre priskonkurranser i del II og del I i hhv. kapittel 5.4 og 5.5
Juni 2024
Lagt til følgende informasjon:
- eksempler på hvordan anskaffelser kan gjennomføres i tråd med reglene i kapittel 5.4 og 5.5
5.1 Ny forskriftsbestemmelse
Fra og med 1. januar 2024 er § 7-6 i konsesjonskontraktforskriften endret:
§ 7-6. Klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser
(1) Krav og kriterier etter denne bestemmelsen skal ha som mål å redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning.
(2) Der oppdragsgiver angir tildelingskriteriene i prioritert rekkefølge, bør klima- og miljøhensyn være blant de tre høyest prioriterte.
(3) Tildelingskriterier etter andre ledd kan erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene. Dersom oppdragsgiver ikke prioriterer i tråd med andre ledd, skal det stilles klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, og dette skal begrunnes i anskaffelsesdokumentene.
(4) Forpliktelsen til å stille krav eller kriterier etter denne bestemmelsen gjelder ikke dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene.
Konsesjonskontraktforskriften § 7-6
5.2 Hva gjelder for hvilken del
Del I: Mellom 100 000 kr og EØS-terskelverdi | • Ingen prosedyreregler – dermed ingen forpliktelse til å oppstille tildelingskriterier. • Hvis oppdragsgiver oppgir kriterier i prioritert rekkefølge gjelder tilsvarende regler som i del II. | • Unntak: Forpliktelsen gjelder ikke dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Skal begrunnes. |
---|---|---|
Del II: Over EØS-terskelverdi | • Bør angi klima- og miljøhensyn blant de tre høyest prioriterte tildelingskriteriene – alternativt skal det stilles krav og det skal begrunnes. | |
Del III: Særlige tjenester og helse- og sosialtjenester over EØS-terskelverdi | • Egne regler i §§ 26-1 til 26-9 i tillegg til reglene i del I. • Følger i praksis samme system som anskaffelser etter del I. • Hvis oppdragsgiver oppgir kriterier i prioritert rekkefølge, gjelder tilsvarende regler som i del II. |
5.3 Bestemmelsens formål
Formålet med de nye reglene er at de krav og kriterier som stilles, skal redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning, jf. ny § 7-6 første ledd.
For å oppnå dette formålet bør oppdragsgiver ha oversikt over hvilke klimaavtrykk og miljøbelastninger den aktuelle anskaffelsen kan ha, og hvilke klima- og miljøhensyn som vil være aktuelle å stille i den konkrete konkurransen.
5.4 Ny hovedregel: Tildelingskriterier i prioritert rekkefølge
Den nye hovedregelen er at klima- og miljøhensyn bør angis blant de tre høyesteprioriterte tildelingskriteriene, jf. § 7-6 første ledd. Dersom oppdragsgiver velger å ikke prioritere klima- og miljøhensyn blant de tre høyeste tildelingskriteriene, må det stilles klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, og avgjørelsen må begrunnes. Dette vil eksempelvis være dersom klima- og miljøhensyn angis som det fjerde prioriterte tildelingskriteriet. Se kapittel 6.3 for nærmere omtale.
I konsesjonskontraktforskriftens del II skal oppdragsgiver angi tildelingskriterier i prioritert rekkefølge.1 Dermed vil bør-regelen om å angi klima- og miljøhensyn blant de tre høyest prioriterte tildelingskriteriene gjelde for disse anskaffelsene.
Del II gjelder for alle konsesjonskontrakter med en anslått verdi som er lik eller overstiger EØS-terskelverdien, unntatt konsesjonskontrakter om særlige tjenester og konsesjonskontrakter om helse- og sosialtjenester.2
Priskonkurranse
Selv om det ikke fremgår direkte av konsesjonskontraktforskriften at rene priskonkurranser ikke kan gjennomføres i del II, er det DFØs vurdering at regelverkets systematikk legger opp til en slik løsning.
Begrunnelsen for dette er at det er angitt at oppdragsgiver bør prioritere klima- og miljøhensyn blant de tre høyest prioriterte tildelingskriteriene, og at dersom det ikke prioriteres tilstrekkelig høyt, må det stilles krav til klima og miljø i kravspesifikasjonen, jf. § 7-6 tredje ledd andre punktum. Gjennom denne systematikken legges det opp til at oppdragsgiver oppstiller flere tildelingskriterier, og at tildelingskriterier om klima- og miljøhensyn inngår i disse. Oppdragsgiver kan selv bestemme hvor høyt det skal prioriteres, men dersom det angis lavere enn blant de tre høyeste prioriterte, må det i tillegg stilles krav. Dersom oppdragsgiver uten videre kan velge å evaluere kun på pris, vil dette åpne for omgåelse av disse reglene.
DFØs vurdering er derfor at rene priskonkurranser i del III må begrenses til de anskaffelsene hvor oppdragsgiver er unntatt reglene om å ivareta klima- og miljøhensyn i tildelingskriteriene, eksempelvis dersom det er klart at det gir en bedre klima- og miljøeffekt å stille krav i kravspesifikasjonen, jf. tredje ledd første punktum, eller dersom anskaffelsen etter sin art har uvesentlig klima- og miljøbelastning og dermed kan unntas etter fjerde ledd.
Eksempler
Eksempel 1: En oppdragsgiver skal gjennomføre en anskaffelse med tildelingskriterier i prioritert rekkefølge, hvor klima og miljø prioriteres på tredje plass, etter pris og kvalitet.
Oppdragsgiver kan gjennomføre konkurransen på denne måten. Eksempelet er i tråd med § 7-6 andre ledd.
Eksempel 2: En oppdragsgiver skal gjennomføre en anskaffelse med tildelingskriterier i prioritert rekkefølge, og ønsker å prioritere klima- og miljøhensyn på fjerde plass.
Oppdragsgiver kan gjennomføre konkurransen på denne måten, jf. § 7-6 andre ledd. Ettersom klima- og miljøhensyn prioriteres på fjerde plass, må oppdragsgiver derimot stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen i tillegg, jf. § 7-6 tredje ledd andre punktum.
Det skal begrunnes i anskaffelsesdokumentene hvorfor klima- og miljøhensyn prioriteres på fjerde plass, og ikke blant de tre høyeste prioriterte tildelingskriteriene.
Eksempel 3: En oppdragsgiver skal oppstille tildelingskriterier i prioritert rekkefølge, men ønsker ikke å inkludere klima- og miljøhensyn blant kriteriene.
Reglene i § 7-6 legger opp til at oppdragsgiver i del II som hovedregel skal oppstille klima- og miljøhensyn blant tildelingskriteriene. Enten ved at klima- og miljøhensyn prioriteres blant de tre høyeste, eller ved at klima- og miljø prioriteres lavere enn topp tre og det oppstilles krav til klima- og miljø i kravspesifikasjonen i tillegg. Eksempel 1 og 2 omtaler disse tilfellene nærmere.
For å kunne gjennomføre en anskaffelse som i eksempel 3 må derfor oppdragsgiver være i en situasjon hvor en av de følgende unntakene kan benyttes:
- Klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen kan erstatte klima- og miljøhensyn i tildelingskriteriene dersom det er klart at det gir en bedre klima- og miljøeffekt, jf. § 7-6 tredje ledd første punktum.
- Forpliktelsene til å stille krav eller kriterier etter § 7-6 gjelder ikke dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, jf. § 7-6 fjerde ledd.
Se kapittel 6 og 7 for mer informasjon om disse unntaksbestemmelsene.
Reglene åpner opp for å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen dersom det er klart at dette vil gi bedre klima- og miljøeffekt. Se kapittel 6.
Forpliktelsene til å stille krav eller kriterier etter § 7-6 gjelder ikke dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Se kapittel 7.
5.5 Regler for konsesjonskontraktforskriftens øvrige deler
Del I: Anskaffelser over 100.000 kroner og EØS-terskelverdi
Det er DFØs vurdering at oppdragsgiver i anskaffelser som kun omfattes av del I, ikke er forpliktet til å oppgi klima- og miljøhensyn blant de tre høyeste prioriterte tildelingskriteriene, etter reglene i § 7-6 annet ledd.
Bakgrunnen for dette er at det for anskaffelser som kun er omfattet av reglene i del I, ikke stilles prosedyreregler. Oppdragsgiver gis dermed et stort handlingsrom til å organisere konkurransen på den måten oppdragsgiveren selv mener er hensiktsmessig, og frihet til å velge om det skal oppstilles tildelingskriterier eller krav. Ettersom endringsforskriften ikke innfører prosedyreregler for del I, må det legges det til grunn at dette handlingsrommet også gjelder for de nye endringene i § 7-6.
Selv om oppdragsgiver har større grad av valgfrihet til å organisere anskaffelsen i del I, vil reglene om å ivareta klima- og miljøhensyn i § 7-6 allikevel gjelde hvis oppdragsgiver velger å oppgi tildelingskriterier i prioritert rekkefølge. Det vil si at oppdragsgiver i så fall må følge reglene om å angi klima- og miljøhensyn blant de tre høyeste prioriterte. Dersom man velger å oppstille tildelingskriterier på denne måten, er det også viktig å huske på at unntakene etter tredje ledd, om å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, gjelder tilsvarende.
DFØ vurderer at det for del-I-anskaffelser fortsatt vil være mulig å gjennomføre rene priskonkurranser (eller kostnadskonkurranser), og at det ikke foreligger plikt til å vekte eller prioritere klima- og miljøhensyn for disse anskaffelsene.
Selv om oppdragsgiver her kan velge hvordan man ivaretar klima- og miljøhensyn, understrekes det at de forpliktelsene som gjelder til å «innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant» etter anskaffelseslovens § 5, fortsatt vil gjelde for disse anskaffelsene. Se kapittel 2.2.
Eksempler
Eksempel 1: En oppdragsgiver skal gjennomføre en anskaffelse etter del 1, og ønsker å benytte tildelingskriterier for pris, kvalitet og klima- og miljøhensyn.
I et slikt tilfelle angir oppdragsgiver tildelingskriterier for pris, kvalitet og klima- og miljøhensyn i prioritert rekkefølge. Se kapittel 5.4 for nærmere omtale av reglene for tildelingskriterier i prioritert rekkefølge.
Eksempel 2: En oppdragsgiver skal gjennomføre en anskaffelse etter del 1, og ønsker å benytte tildelingskriterier for pris og kvalitet.
I et slikt tilfelle har oppdragsgiver ulike valg:
- Oppdragsgiver kan inkludere klima- og miljøhensyn som tildelingskriterium i tillegg, og oppstille tildelingskriterier i prioritert rekkefølge, se kapittel 5.4
- Oppdragsgiver kan velge å gjennomføre en ren priskonkurranse. Kvalitet kan da ivaretas gjennom krav i for eksempel kravspesifikasjonen.
- Oppdragsgiver kan vurdere om en av unntaksreglene i § 7-6 tredje eller fjerde ledd kommer til anvendelse. Dersom en av disse unntakene brukes, står oppdragsgiver fritt til å evaluere på tildelingskriterier for pris og kvalitet. Les mer om disse unntakene i kapittel 6 og 7.
Del III: Anskaffelser av særlige tjenester og helse- og sosialtjenester
I praksis vil oppdragsgivers forpliktelse til å stille krav og kriterier etter ny § 7-6 her følge samme system som anskaffelser etter del I. Se ovenfor for nærmere omtale.
Anskaffelser av særlige tjenester og helse- og sosialtjenester over EØS-terskelverdi reguleres av egne regler i forskriftens kapittel III.3 Disse reglene fremgår av konsesjonskontraktforskriften §§ 14-1 til 14-7. I tillegg til bestemmelsene i del III gjelder også forskriftens del I. Ved gjennomføring av anskaffelser etter del III stilles det dermed begrensede prosesskrav sammenlignet med de anskaffelsene som omfattes av reglene i del II.
Anskaffelser konsesjonskontrakter om særlige tjenester og helse- og sosialtjenester under EØS-terskelverdi reguleres kun av reglene i del I.
Fotnoter
1 Konsesjonskontraktforskriften § 8-9 første ledd
2 Konsesjonskontraktforskriften § 5-1 annet ledd
3 Konsesjonskontraktforskriften § 5-1 tredje ledd