Kapittel 2 avklarer de sentrale klima- og miljøbegrepene i de nye reglene, og beskriver hvordan anskaffelseslovens formål og sentrale prinsipper påvirker de nye reglene.
2.1 Sentrale klima- og miljøbegreper
Tabell 1 forklarer de sentrale klima- og miljøbegrepene i de nye reglene.
Begrep | Begrepsavklaring |
---|---|
Klimaavtrykk | Den totale mengden klimagasser som slippes ut i atmosfæren som følge av en menneskelig aktivitet, inkludert utvinning av råmaterialer, produksjon, transport, bruk og avfallshåndtering av et gitt produkt.
Klimaavtrykket omfatter både direkte og indirekte utslipp. Direkte utslipp er de utslippene som oppstår under en aktivitet, for eksempel utslipp fra bensinforbrenning mens du kjører bil. Indirekte utslipp er knyttet til hele verdikjeden som forbindes med den aktuelle aktiviteten, med unntak av de direkte utslippene. Et eksempel på indirekte utslipp fra en bil vil være utslipp fra produksjonen av bilen og de ulike komponentene den består av.
Klimaavtrykk uttrykkes vanligvis i CO2-ekvivalenter (CO2e). |
Miljøbelastning | Negative virkninger for klima- og miljø.
Miljøbelastning forekommer gjennom hele livsløpet til en vare eller tjeneste, fra uttak av eventuelle råvarer, produksjon, transport, bruk og avfallshåndtering. |
Klima- og miljøhensyn | I anskaffelsessammenheng en felles betegnelse på de krav og kriterier som oppdragsgiver stiller i anskaffelsesprosessen, både for å redusere skadelig miljøpåvirkning, men også for å fremme klimavennlige løsninger.
Å ivareta klima- og miljøhensyn innebærer å unngå eller minimalisere direkte og indirekte klimagassutslipp og forurensing til luft, grunn og vann, samt å hensynta naturmangfold, og å fremme energieffektivisering, ressurseffektivitet og giftfrie sirkulære verdikjeder. Listen er ikke uttømmende.
Ivaretakelse av klima- og miljøhensyn forutsetter at oppdragsgiver må ta hensyn til livssyklusen til det som skal anskaffes. Det vil si at elementer som kan bidra til å sikre høy kvalitet, lang levetid og reparerbarhet skal hensyntas i anskaffelsen.
Se sirkulære anskaffelser for mer info om avfallshierarkiet, og se kapittel 11.2 og 11.3 om IKT-utstyr som illustrerer hvordan krav til ivaretakelse av miljøhensyn og kvalitet kan overlappe. |
Klima- og miljøeffekt | Positive eller negative virkninger for klima og miljø.
For å vurdere klima- og miljøeffekt i en anskaffelsessammenheng må man vurdere hvordan det som skal anskaffes, kan påvirke det ytre miljøet i et livssyklusperspektiv, og om menneskers helse, sikkerhet og levevilkår kan bli påvirket av tilstanden i miljøet. |
2.2 Anskaffelsesloven
Lovens formål og de grunnleggende prinsippene
Anskaffelsesregelverket har som formål å fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser. Samtidig skal regelverket bidra til at det offentlige opptrer med integritet, slik at allmennheten har tillit til at offentlige anskaffelser gjennomføres på en samfunnstjenlig måte, jf. anskaffelsesloven § 1.
Oppdragsgiver skal i medhold av anskaffelsesloven § 4 opptre i samsvar med de grunnleggende prinsippene om
- konkurranse
- likebehandling
- forutberegnelighet
- etterprøvbarhet
- forholdsmessighet
De grunnleggende prinsippene skal bidra til å realisere formålet i anskaffelsesloven § 1, og vil derfor være viktige momenter når oppdragsgiver foretar konkrete innkjøpsfaglige vurderinger. Rekkevidden og innholdet av de grunnleggende prinsippene vil variere fra anskaffelse til anskaffelse.
Forholdsmessighetsprinsippet
Forholdsmessighetsprinsippet skal sikre at det er en balanse mellom mål og virkemiddel i offentlige anskaffelser. Essensen er at oppdragsgiver skal gjennomføre konkurransen på en måte som står i forhold til anskaffelsens art, omfang, verdi og kompleksitet. Forholdsmessighetsprinsippet får dermed betydning for hvilken gjennomslagskraft de andre grunnleggende prinsippene har i den konkrete anskaffelsen. Det vil også inngå som en del av vurderingstema i alle tilfeller hvor anskaffelsesregelverket åpner for oppdragsgivers egne valg og konkrete vurderinger.
Les mer om de grunnleggende prinsippene i anskaffelsesregelverket i Veileder til reglene om offentlige anskaffelser fra Nærings- og fiskeridepartementet – kapittel 7.
Plikten til å ivareta samfunnshensyn, herunder miljø
Anskaffelsesloven § 5 inneholder en plikt for offentlige oppdragsgivere til å
«innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Dette skal blant annet skje ved at oppdragsgiver tar hensyn til livssykluskostnader.»
Bestemmelsen stiller altså krav til oppdragsgivers innrettelse av den samlede anskaffelsespraksis. Det følger av forarbeidene at oppdragsgiver må vurdere hvilke anskaffelser som kan medføre en vesentlig miljøbelastning, og identifisere i hvilke anskaffelser det er relevant å stille miljøkrav. I tillegg må oppdragsgiver ha utformet rutiner for hvordan disse anskaffelsene skal følges opp.
Dette kan typisk være rutiner og praksis som fremmer handling i tråd med prinsippene øverst i avfallshierarkiet. Det kan eksempelvis være snakk om interne retningslinjer som krever at bestillere med behov for møbler, skal vurdere om de kan ombruke møbler internt eller anskaffe brukte møbler før de kjøper nytt, eller at virksomhetens kjøkken eller kantiner skal planlegge måltider i tråd med de nasjonale kostrådene.
Når det gjelder anskaffelsesloven § 5 følger det av forarbeidene at bestemmelsen gjelder uavhengig av anskaffelsens verdi, men at forholdsmessighetsprinsippet vil gjelde. Forholdsmessighetsprinsippet setter grenser både for hvor strenge krav oppdragsgiver kan stille til leverandørene, og for hvor strenge krav som kan stilles til oppdragsgiver ved gjennomføringen av en anskaffelse. Dette vil si at klima- og miljøeffekten av kravene må veies opp mot kostnadene og de administrative byrdene som både oppdragsgiver og leverandører påføres ved overholdelse og oppfølging av kravene.
Les mer om plikten til å ivareta samfunnshensyn.