Kraftforsyning – bærekraftige anskaffelser

Få kunnskap om hvordan gjøre klima- og miljøvennlige valg ved kjøp av produkter og tjenester innenfor kraftforsyning (transformator, mekanisk utstyr, vindturbin, nettkomponenter).

Vinteren og våren 2024–25 jobbet Fornybar Norge, Norsk Industri, NHO Elektro og DFØ med å utvikle krav og kriterier for denne sektoren. Målsetningen med arbeidet var å

  • effektivisere innkjøpsprosessen for selskapene og leverandørene
  • gi god bærekraftseffekt
  • kvalitetssikre kravene
  • gi forutsigbarhet for leverandørene

Arbeidet resulterte i forslag til krav og kriterier som du finner i kriterieveiviseren.

Kriterieveiviseren

De viktigste tiltakene for å ta hensyn til bærekraft fra anskaffelser i kraftforsyningen er å

  • etterspørre lavutslipps materialer
  • sikre lave transport utslipp
  • redusere energitap i produktets levetid

Hvordan ble veiledningen og kriteriene utviklet

Person på anleggsplass kledd i arbeidstøy og beskyttelseshjelm
Foto: Odd Olaf Schei, DFØ
Anleggsområde Eidsiva Energi (2014)

Disse gruppene har kartlagt den enkelte innkjøpskategorien sine mest vesentlige bærekraftsmessige negative påvirkninger, og hvordan selskapene kan redusere disse påvirkningene gjennom sine anskaffelser. Gruppene har identifisert konkrete krav og kriterier ved kunnskapsinnhenting, markedsdialog med leverandører innenfor de ulike kategoriene og bruk av egne erfaringer. 

Seks ekspertgrupper sammensatt av fagpersoner fra fornybarselskapene og leverandørmarkedet har jobbet med hver sin prioriterte innkjøpskategori. De seks innkjøpskategoriene som ble prioritert i denne første fasen, var

  • transformatorer
  • linje og stor kabel
  • mekanisk utstyr
  • batterier
  • solcelle
  • vindturbin
Klima og miljøkrav til transformatorer – kortversjon (v1.0 mai 2025)
pdf 115.28 KB
Oppdatert: 12. juni 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.