For å legge til rette for innovasjon i offentlige anskaffelser, bør du involvere markedet i forkant av anskaffelsen. Det gjelder å formidle behovene slik at du gir leverandørene handlingsrom til å finne den beste løsningen for din virksomhet.
Stegene i en innovativ anskaffelsesprosess

Kartlegge brukerens behov
I planleggingsfasen av en anskaffelse, bør du gå grundig inn i brukernes behov. Det gjelder å involvere bredt når du kartlegger behovet. Husk på at alle som er involvert i bruken av produktet eller leveransen av tjenesten, er brukere, ikke bare sluttbrukere.
Du kan lese mer om hvordan du gjennomfører en grundig behovsvurdering under anskaffelsesprosessen
Gå i dialog med markedet om mulige løsninger
Gjennom å gå i dialog med markedet får du innsikt i hva som finnes av løsninger i markedet.
- Kanskje eksisterer det en løsning som lett kan tilpasses slik at det passer ditt behov?
- Kanskje er det behov for å utvikle noe nytt?
I en dialog med leverandørene kan du for eksempel diskutere veivalg knyttet til valg av prosedyre og utforming av kontrakten.
Forventninger til funksjon og ytelse
For å gi leverandørene handlingsrom, bør du beskrive hvilke behov løsningen skal tilfredsstille og ikke skissere en spesifisert løsning. Dette gjør du ved å formidle dine behov som funksjonskrav og ikke som detaljkrav.
Hvis behovet er å redusere støynivået fra en motorvei, kan for eksempel behovet formidles som en ønsket reduksjon i støynivå (ytelses- eller funksjonskrav), og ikke som et behov for en støyskjerm (krav til valg av løsning).
Du lese mer om ytelses- eller funksjonsspesifikasjoner under anskaffelsesprosessen
Anbudskonkurranse eller utvikling?
Dersom det finnes løsninger i markedet, som lett kan tilpasses for å løse ditt behov, kan du gjennomføre en anbudskonkurranse.
Dersom løsningen ikke finnes, kan det bli aktuelt å gå i gang med en utviklingsprosess. Det finnes flere metoder for å gå i samarbeid med leverandører om å utvikle nye løsninger.
Her kan du lese mer om metoder for å fremme samarbeid og utvikling