Statens Standardavtaler (SSA) er kontraktsmaler for kjøp av IT og konsulenttjenester, med unntak av kjøp av rådgivningstjenester innen bygg- og anlegg.
- Les om eBevis om du skal benytte tjenesten til kontraktsoppfølging.
- Informasjon om standarder og elektronisk handelsformat (EHF) på Digdir sine nettsider.
- Forskrift om elektronisk faktura i offentlige anskaffelser (2019). (Reguleringen ikke oppdatert i engelske versjoner.)
- Ny personvernforordning gjennomført i norsk rett 2018, se mer om bestemmelsene.
- Mer informasjon og ordlyden i endringene i SSA-ene (pdf).
SSA-ene er utarbeidet av DFØ med innspill fra både kunde- og leverandørsiden og er gratis å bruke. Under hver avtale ligger generell avtaletekst med bilag på bokmål, nynorsk og engelsk.
Avtalenes oppbygging
Avtalene består av generell avtaletekst med bilag.
Endringer
I den generelle avtaleteksten vil du gjennomgående møte formuleringer som oppfordrer deg til å vurdere om du skal gjøre endringer. Ordlyden er gjerne "Med mindre annet fremgår av bilag x, (...)". Dersom du ønsker å gjøre slike endringer, skal disse føres i det bilaget avtaleteksten henviser til.
Dersom du ønsker å gjøre endringer i den generelle avtaleteksten (endringer utover de endringer du eksplisitt oppfordres til å vurdere), skal disse føres i bilaget "Endringer til den generelle avtaleteksten". NB: du må ikke gjøre endringer ved å redigere i selve avtaleteksten.
Bilaget "Endringer av leveransen/ytelsen/bistanden etter avtaleinngåelsen" skal ikke fylles ut før etter avtaleinngåelse.
Bilag
Det er i bilagene at avtalen tilpasses den konkrete anskaffelsen. I hvert bilag er det veiledende tekst som hjelper deg med utfyllingen. Du må ta stilling til om det er kunde og/eller leverandør som skal fylle ut hele eller deler av bilaget.
Bestemmelser om personvernopplysininger
- Som følge av den nye personvernforordning (gjennomført i norsk rett den 20. juli 2018) ble det tatt inn et nytt avsnitt i SSA-ene.
- DFØs intensjon er å sikre at ansvar for brudd på personvernforordningen er regulert i samsvar med personvernforordningens artikkel 82.
- Artikkel 82 om rett til erstatning og erstatningsansvar ved brudd på forordningen avviker imidlertid noe fra de alminnelige bestemmelser om erstatning i SSA. Blant annet inneholder forordningen ikke bestemmelser om ansvarsbegrensning.
Alle avtalemalene
Den store skyavtalen (SSA-sky) omfatter tjenester knyttet til etablering og forvaltning av komplekse skytjenester. Den lille skyavtalen dekker kjøp av enklere skytjester (SSA-lille sky).
Ny versjon av SSA-L (versjon 2018). Avtalen egner seg til kjøp av standardiserte skytjenester ("as-a-service" leveranser). Tjenesten kan også omfatte installasjon, konfigurering, tilpasning og/eller integrasjoner dersom dette spesifiseres i bilag 1. Tjenesten omfatter drift og vedlikehold.
Avtalen er egnet til konsulentkjøp når du har behov for kompetanse, men ikke vet hvordan sluttresultatet skal bli (du har ikke utarbeidet en kravspesifikasjon som definerer et sluttresultat/behov, men kun en beskrivelse av den bistanden du ønsker at konsulenten skal yte).
Driftsavtalen regulerer et vidt spekter av driftssituasjoner med fokus på standardiserte driftstjenester. Etableringen av driftstjenesten kan deles opp i delleveranser.
Avtalen er egnet til kjøp av IT-utstyr og/eller programvare. Avtalen er også egnet for kjøp av tilpasning av programvare dersom du på forhånd kan spesifisere nøyaktig hvordan IT-utstyret og/eller programvaren skal tilpasses. Leverandøren leverer utstyret og/eller programvaren ferdig tilpasset.
Avtalen er egnet til oppdrag der sluttresultatet er klart beskrevet av kunden (du har utarbeidet en kravspesifikasjon som definerer et sluttresultat/behov). Konsulenten får et selvstendig ansvar for en ferdig leveranse/oppdrag (leverandøren har resultatansvar).
SSA-R er en enkel overbygningsavtale med mulighet til å gjøre avrop på de enkelte SSA-ene.
Avtalen er beregnet på større programvareanskaffelser hvor det skal benyttes smidig utviklingsmetodikk
Avtalen er egnet for kjøp av programvare som skal utvikles eller tilpasses for kunden dersom kunden ikke på forhånd kan spesifisere nøyaktig hvordan programvaren skal utvikles/tilpasses (du har behov for leverandørens ekspertise). Avtalen er egnet der leverandørens spesifiseringsarbeid (utarbeidelse av detaljspesifikasjon) ønskes gjennomført i nært samarbeid med kunden.
Avtalen regulerer levering av vedlikehold og service for programvare og/eller utstyr. Avtalen gir også mulighet for kompletteringskjøp, lisensutvidelser eller ytterligere utvikling i begrenset omfang innenfor et angitt målbilde for den aktuelle løsningen.
Databehandleravtalen skal sikre at personopplysningene blir behandlet i samsvar med regelverket. Sjekklisten kan brukes for å sjekke at en leverandørs standard databehandleravtale tilfredsstiller norske krav.