Velge SSA for IT-kjøp

Hvilken SSA du bør bruke, avhenger av hva slags IT du skal kjøpe og måten du vil kjøpe det på.

Kjøpe IT-utstyr

Du kan kjøpe IT-utstyr som en enkeltleveranse, eller du kan inngå en rammeavtale og kjøpe IT etter hvert som du trenger det ved å gjøre avrop på rammeavtalen.

Bruk SSA-K for å kjøpe IT-utstyr

Hvis du skal kjøpe IT-utstyr, bruker du SSA-K. I de fleste tilfeller vil du trenge å anskaffe en vedlikeholdsavtale samtidig for å få tilgang til nye versjoner, brukerstøtte og hjelp til feilretting.

I mange tilfeller kan det være lurt å inngå rammeavtale for å kjøpe IT-utstyr, og bruke SSA-K som avropsavtale.

Kjøpe IT-systemer

IT-systemer kan være alt fra enkel standardprogramvare til komplekse IT-løsninger som er utviklet spesielt for én kunde.

Bruk SSA-K for å kjøpe standardprogramvare

Tekstbehandlingsverktøy og regneark, enkle publiseringsløsninger og andre typer standardprogramvare som du setter opp selv, er eksempler på IT-systemer som er egnet å kjøpe på SSA-K. For å få brukerstøtte, feilretting og nye versjoner av programvaren du har kjøpt, må du anskaffe en vedlikeholdsavtale samtidig med programvaren.

Bruk SSA-T for å kjøpe mer komplekse IT-systemer

Hvis du skal kjøpe IT-systemer som skal tilpasses, eller hvor det er behov for å kjøre et innføringsprosjekt for å innføre det i virksomheten, bør du velge SSA-T, tilpasningsavtalen. Tilpasningsavtalen har en etableringsfase hvor kunden samarbeider med leverandøren om å detalj-spesifisere skjermbilde-oppsett, rapporter og andre tilpasninger. Prosjektet bør også omfatte utarbeidelse av rutiner og opplæring av brukere. For å få tilgang til brukerstøtte, feilretting og nye versjoner må du kjøpe en vedlikeholdsavtale samtidig som du anskaffer systemet. Vedlikeholdsavtalen kan også omfatte hjelp til vedlikehold av tilpasningene.

Bruk SSA-L for å kjøpe standardsystem som en løpende tjeneste

Eksempler på systemer man kan kjøpe tilgang til som en løpende tjeneste, er standardsystemer for regnskap, lønn, faktura eller arkiv. Du får tilgang til systemet over internett. Systemene kan være sky-tjenester eller såkalte ASP-tjenester (Application Software Provider-tjenester) som kjører på en server som driftes hos leverandøren.

SSA-L har regulering av et implementerings-løp som kan omfatte mindre tilpasninger. Hvis avtalen skal omfatte integrasjoner av systemet du kjøper tilgang til, med systemer du har allerede, må du beskrive disse systemene i et vedlegg til kravspesifikasjonen (bilag 1), for SSA-L har ikke noe bilag for Kundens tekniske plattform (det som er bilag 3 i de andre SSA-IT-avtalene).

Bruk SSA-store sky for å kjøpe mer komplekse IT-systemer som skytjenester

Hvis du skal kjøpe IT-systemet som en skytjeneste, og dette systemet skal tilpasses virksomheten og integreres med andre systemer, trenger du en avtale som regulerer komplekse prosesser i forbindelse med etablering og innføring av løsningen i virksomheten. Den store skyavtalen (SSA store sky) håndterer dette.

I en del tilfeller kan det være en fordel å kjøpe lisensene separat. Hvis du bruker den samme skytjenesten andre steder i virksomheten, kan du få kvantumsrabatt ved å kjøpe alle lisenser på en avtale. Du kan også redusere leverandørbindingen hvis du kjøper systemet av en annen leverandør enn den som gjennomførte innføringsprosjektet. Hvis du deler opp anskaffelsen på denne måten, bruker du SSA-lille sky til å kjøpe lisenser.

Bruk SSA-lille sky for å kjøpe tilgang (lisenser) til standard sky-systemer

SSA lille sky er beregnet på kjøp av lisenser til skybaserte systemer. Det er også mulig å kjøpe enkelte standardiserte tjenester knyttet til systemet, enkle integrasjoner og tilpasninger samt vedlikehold av disse.

Kjøpe vedlikehold

Hvis du kjøper IT-utstyr eller IT-systemer som leveranser (f. eks. på SSA-K eller SSA-T), vil du i de fleste tilfeller ha behov for å kjøpe vedlikehold av utstyret eller systemet. En vedlikeholdsavtale gir deg tilgang til nye versjoner, reservedeler, brukerstøtte, opplæring og/eller ulike tilleggstjenester.

Du bør anskaffe vedlikehold samtidig som du anskaffer utstyret eller systemet, for ofte er det bare leverandøren av utstyret eller systemet som kan levere vedlikehold på det. Vedlikeholdsavtalen, SSA-V kan brukes både til vedlikehold av utstyr og systemer.

Hvis du leaser utstyret eller kjøper systemet som en løpende tjeneste, vil vedlikeholdet inngå i en løpende tjenesten.

Bruk SSA-V for å kjøpe vedlikehold

Vedlikehold omfatter tilgang til nye versjoner, brukerstøtte, hjelp til feilretting og mulighet for å kjøpe tilleggstjenester. Vedlikeholdsavtalen er beregnet på å brukes sammen med SSA-K, SSA-T eller SSA-S.

Kjøpe spesialutviklede systemer

Bruk SSA-S for å kjøpe spesialutvikling basert på smidig metodikk

Hvis du skal spesialutvikle et system og bruke smidig metodikk, kan du bruke smidigavtalen SSA-S. Dette er en avtale som krever at kunden deltar aktivt i alle faser av avtalen, og kunden har hovedansvaret for fremdriften i avtalen.

Bruk SSA-T til spesialutvikling hvor leverandøren skal ha hovedansvaret for gjennomføring av avtalen.

SSA-T kan brukes både til å kjøpe standardsystemer som tilpasses, og spesialutviklede systemer. Når du bruker SSA-T, er det leverandøren som har hovedansvaret for at løsningen som tilbys, tilfredsstiller kravene i kravspesifikasjonen. Leverandøren har også ansvaret for at tids- og fremdriftsplanen i tilbudet blir overholdt. Leverandøren har hovedansvaret for å holde fremdriftsplanen, og det reduserer risikoen for kostnadsoverskridelser.

Bruk SSA-store sky for å kjøpe spesialutvikling basert på Dev Ops-metodikk

Dev Ops er en måte å lage spesialutviklede løsninger ved å tilpasse ferdiglagede standardkomponenter og sette sammen slik at de tilfredsstiller virksomhetens behov. Det er utfordrende å finne ut hvilke komponenter som finnes, hvor man kan få tak i dem, og hvilke lisensbetingelser som gjelder for dem. Dette kan du kjøpe bistand til på den store sky-avtalen. Du kan også kjøpe ulike former for spesialkompetanse som virksomheten mangler for å drive Dev Ops-basert utvikling.

Kjøpe IT drift

Bruk SSA-D for å kjøpe tradisjonell drift

Hvis du skal sette ut drift av IT-systemene dine, bør du bruke driftsavtalen. Den regulerer

  • etablering av driften hos ny driftsleverandør
  • rutiner for oppfølging av driften, inkludert eventuelle endringer i driftstjenesten
  • hva du har rett til å få av bistand og dokumentasjon ved avslutning av driftstjenesten, og eventuell overflytting til ny driftsleverandør

Bruk SSA-store sky for å kjøpe IT-drift i skyen

Hvis du skal flytte drift av IT-systemene dine ut i skyen, bør du bruke SSA store sky. Leverandøren overtar først tradisjonell drift av systemene, og flytter deretter systemene over på skyteknologi, som de flytter ut i skyen. På den måten får kunden gevinster ved å flytte ut i skyen.

Sky-teknologien er bygget opp på en annen måte enn tradisjonell teknologi. Derfor er det nødvendig å gjøre endringer i systemene for å kunne ta ut de fordelene sky-teknologien gir. Det er en del av leverandørens ansvar å foreslå slike endringer

Avtalen gir rom for at systemer som det av sikkerhetsmessige grunner, eller som det av andre årsaker ikke er ønskelige å flytte ut i skyen, kan driftes tradisjonelt.

Oppdatert: 27. august 2024

Kontakt

  • ssa-post [at] dfo.no (ssa-post[at]dfo[dot]no)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.