Vedlikehold omfatter oppgradering av programvare, reparasjoner, utskiftning av deler eller andre tiltak for å opprettholde funksjonaliteten til programvare eller utstyr over tid.
Kjøp av vedlikehold sammen med programvare eller utstyr
Det er vanlig å kjøpe vedlikehold sammen med programvaren eller utstyret. Ofte er det bare den leverandøren du kjøper programvaren eller utstyret av som har rettigheter til å levere vedlikehold på programvaren eller utstyret. Hvis det er tilfellet bør du lyse ut vedlikehold av programvare og/eller utstyr når du kjøper det.
Konkurranseutsetting av vedlikehold
Hvis du ønsker å konkurranseutsette vedlikehold i en separat anskaffelse, må du enten ha rettighetene til det som skal vedlikeholdes selv, eller så må du anskaffe programvare og/eller utstyr som leveres av flere leverandører.
Vedlikehold når du kjøper IT som løpende tjeneste
Det blir mer og mer vanlig å kjøpetilgang til IT-systemer på løpende tjenesteavtaler. Du kjøper tilgang til tjenesten og betaler for tilgangen til et gitt antall brukere og den plassen og prosesseringskapasiten de bruker. Det innebærer at vedlikehold og drift inngår i avtalen.
Eksempel
ASP (Application Service Provider)-tjenester og skytjenester er eksempler på slike løpende tjenester. Tjenesteavtalen fornyes vanligvis automatisk, men kan sies opp av begge parter med en varslingstid som er angitt i avtalen.