Vedlikehold omfatter oppgradering av programvare, reparasjoner, utskiftning av deler og andre tiltak for å opprettholde funksjonaliteten til programvaren eller utstyret over tid.
Det er tre ulike måter å kjøpe vedlikehold på:
Kjøp av vedlikehold sammen med programvare eller utstyr
Det er vanlig å kjøpe vedlikehold sammen med programvaren eller utstyret.
Ofte er det bare den leverandøren du kjøper programvaren eller utstyret av, som har rettigheter til å levere vedlikehold på programvaren eller utstyret. Hvis dette er tilfellet, er det viktig at du inkluderer vedlikehold av programvare og/eller utstyr når du kjøper det.
Konkurranseutsetting av vedlikehold
Vet du at det finnes flere leverandører av vedlikehold på utstyret eller programvaren du skal anskaffe, kan du kjøre en separat prosess for å kjøpe vedlikehold etter at du har anskaffet utstyret eller programvaren.
Vedlikehold når du kjøper IT som løpende tjeneste
Det blir mer og mer vanlig å kjøpe tilgang til IT-systemer på løpende tjenesteavtaler. Du kjøper tilgang til tjenesten og et gitt antall brukere, og betaler for den plassen og maskinkapasiteten de bruker. Det innebærer at vedlikehold og drift inngår i avtalen.
Eksempel
ASP-tjenester (Application Service Provider-tjenester) og skytjenester er eksempler på løpende tjenester. Slike tjenesteavtaler fornyes vanligvis automatisk, men kan sies opp av begge parter med en varslingstid som fremgår av avtalen.