EHF – CV-forespørsel og tilbud på kompetanse
Bruk systemer for å stille krav til kompetanse for å dekke behovet og motta tilbud om tjenester med riktig kompetanse i henhold til kravene som er stilt.
På denne siden finner du en spesifikasjon/bruksanvisning for hvordan du som oppdragsgiver og leverandør av tjenester kan stille krav om kompetanse for ulike tjenester, gi tilbud i henhold til krav om ulik kompetanse og evaluere de ulike tilbud gitt av leverandør. Dette forutsetter at oppdragsgiver og leverandør av tjenester benytter et system som støtter EHF-CV-forespørsel (request) og EHF-CV.
EHF-CV-forespørsel (request) og EHF-CV-spesifikasjonen beskriver blant annet den tekniske prosessen, rollene som inngår i prosessen, informasjonen som oppdragsgiver og leverandør kan gi, og definisjoner, regler og kodelister.
Prosessen starter med at oppdragsgiver har et behov for tjenester, fyller inn i systemet sitt kravene som den som yter tjenestene, skal inneha, og tilgjengeliggjør EHF CV request-filen som en del av anskaffelsesdokumentene. Leverandør av tjenester finner kunngjøringen av konkurransen på Doffin og laster ned anskaffelsesdokumentene. EHF CV request-filen lastes inn i leverandørens system, og kompetanse for tjenesten som skal tilbys, registreres i henhold til krav oppdragsgiver har stilt. Besvarelsen eksporteres ut fra leverandørens system som en maskinlesbar fil (EHF CV) og lastes opp i oppdragsgivers konkurransesystem som en del av anskaffelsesdokumentene.
Oppdragsgiver har da mulighet til å sammenligne de ulike tilbudene fra leverandør via sitt system, foreta en evaluering og kunne rangere de ulike tilbudte tjenestene i henholdt til kravene som er stilt.
Denne spesifikasjonen er testet teknisk av to systemleverandører, Artifik AS og CV Partner AS. Vi har valgt i den første versjonen å ikke legge for strenge regler på de ulike feltene, og de fleste kodelistene er eksempler. Grunnen er at oppdragsgivere og leverandører er ikke vant til å benytte en standard for å stille krav til kompetanse, gi tilbud og evaluere tilbud. Etter hvert som formatet blir tatt i bruk og kompetansen øker kan spesifikasjonen blir enda strammere i sin form. Dette skjer gjennom EHF-forvaltningsprosessen.
Oppdragsgivere og leverandører av tjenester må spørre sine systemleverandører om de har mulighet til å implementere støtte for EHF-CV-request og EHF-CV.
Gi gjerne tilbakemeldinger til oss på spesifikasjonen: ehf@dfo.no
Fordeler oppdragsgiver
- Systemet hjelper oppdragsgiver til å stille mer presise krav til kompetanse.
- Systemet hjelper til med å evaluere tilbudt kompetanse, og oppdragsgiver vil dermed spare tid.
- Evalueringsprosessen kan bli mer transparent, og oppdragsgiver kan på en bedre måte informere tilbydere om sin beslutning.
- Oppdragsgiver får inn standardiserte besvarelser, og har dermed mulighet til å spare tid på selve evalueringen.
Fordeler leverandør (tilbyder av tjenester)
- Leverandør kan få mer standardiserte krav fra oppdragsgiver om kompetanse for å dekke behovet. Dette vil medføre at leverandør kan automatisere deler av besvarelsesprosessen og dermed spare tid per konkurranse.
- Leverandør kan oppleve en forenklet og mer transparent prosess ved besvarelse av ulike konkurranser.
- Leverandør kan få sine systemer til å pre-utfylle besvarelsen basert på lagret data og dermed spare tid.
- Leverandør kan benytte samme oppsett i flere anskaffelser, og kan dermed spare tid.
EHF-CV-spesifikasjon
Rapport fra teknisk test Artifik og CVPartner
For spørsmål til teknisk test ta gjerne kontakt med:
Artifik AS
Sondre Skaug Bjørnebekk
E-post: sondre@artifik.no
CV Partner AS
Nicolai R. Nielsen
E-post: nicolai@cvpartner.com