Veiledningspakke for systemleverandører
Hvordan du kan bli en systemleverandør for å lage EHF dokumenter og formater, og sende dem til mottaker elektronisk. Alle tekniske beskrivelser for både konkurransegjennomføring og i kontraktsoppfølging vises.
Generelt om verktøypakken
Hvilke tekniske verktøy, formater (EHF, BIS), forsendelse (EHF-infrastruktur/CEF eDelivery), Doffin skjema skal benyttes.
En tjenesteleverandør som tilbyr tjenester til sine kunder (oppdragsgivere og leverandører) må kunne oppfylle en del standarder, tjenester og avtaler.
Det er forskjell i oppsettet for kommunikasjon i konkurransegjennomføringen og i kontaktsoppfølgingen, men mange av de samme elementene blir benytte i begge oppsettene.
Oppsett av elektronisk kommunikasjon gjøres på to måter
- Oppdragsgiver som oppretter en forespørsel om tilbud med dertil innsendelse av tilbudet fra leverandør. Dialogen mellom oppdragsgiver og leverandør i konkurransegjennomførings-/tilbudsfasen.
- Når kontrakt er skrevet og katalog, ordre, ordrebekreftelse, faktura, kreditnota og purring skal sendes mellom oppdragsgiver og leverandør.
Elektronisk kommunikasjon i konkurransegjennomføring
- Oppdragsgiver skal opprette en forespørsel om tilbud som skal kunngjøres på Doffin (over terskelverdi) ved hjelp av skjemaer i Doffin. Oppdragsgiver bør bruke et konkurransegjennomføringsverktøy for denne oppgaven
- Leverandøren henter kunngjøringen fra Doffin og konkurransedokumentene fra oppdragsgiver
- Leverandøren lager tilbudsdokumenter i formatene EHF/BIS og ESPD (egenerklæring) om sin virksomhet
- Leverandøren pakker tilbudsdokumentene (ASiC) - kryptert og signert (offentlig nøkkel gitt av oppdragsgiver) og sender inn tilbudet elektronisk med CEF eDelivery til oppdragsgiver
- Oppdragsgiver må kunne ta imot meldingen med de pakkede dokumentene (ASiC) de-kryptere dem og sjekke signaturen til avsender
- Oppdragsgiver må kunne sende tilbake dokumenter til leverandør på samme måte (eDelivery med pakking av dokumenter i ASiC)
Denne prosessen blir ofte ivaretatt av tjenesteleverandører etablert i markedet. Krav til de enkelte punktene finner du i punktene til venstre.
Elektronisk kommunikasjon i kontraktsoppfølging
Etter at konkurransen er avsluttet og oppfølging av kontrakten skal utøves.
- Den elektroniske dialogen går mellom leverandør og oppdragsgiver med å lage dokumenter i EHF/Bis for katalog, ordre, ordrebekreftelse, pakkseddel, faktura, kreditnota og purring.
- Kommunikasjonen går via CEF eDelivery med oppslag i ELMA (elektronisk adresse mottaksregister) som inneholder mottakers elektroniske adresse og dokumentene mottaker kan behandle
- Det sendes et og et dokument i CEF eDelivery for kontraktsoppfølging
Arkitekturen er lik for CEF eDelivery om det er konkurransegjennomføring eller kontraktsoppfølging. Det er 4-hjørne modellen til PEPPOL som benyttes.
Veileder for systemleverandører og brukere av prosessene. Oversikten forutsetter at du har prosesskompetanse. Elektronisk handelsformat (EHF) gjør det mulig med...
Aksesspunkt er elektroniske postkontor som sender dokumenter mellom hverandre i Peppol-nettverket.
Aksesspunktene kan sende og motta blant annet faktura, katalog, ordre, ordrebekreftelse og pakkseddel på EHF- og BIS-formatene. DFØ er ansvarlig for formatene.
Her finner du ressurser for å utvikle løsninger med integrasjon av ESPD og eCertis, for eksempel i et konkurransegjennomføringsverktøy (KGV).
Andre relevante sider