Veiledningspakke for systemleverandører

Hvordan du kan bli en systemleverandør for å lage EHF dokumenter og formater, og sende dem til mottaker elektronisk. Alle tekniske beskrivelser for både konkurransegjennomføring og i kontraktsoppfølging vises.

Generelt om verktøypakken

Hvilke tekniske verktøy, formater (EHF, BIS), forsendelse (EHF-infrastruktur/CEF eDelivery), Doffin skjema skal benyttes.

En tjenesteleverandør som tilbyr tjenester til sine kunder (oppdragsgivere og leverandører) må kunne oppfylle en del standarder, tjenester og avtaler.

Det er forskjell i oppsettet for kommunikasjon i konkurransegjennomføringen og i kontaktsoppfølgingen, men mange av de samme elementene blir benytte i begge oppsettene.

Oppsett av elektronisk kommunikasjon gjøres på to måter

  1. Oppdragsgiver som oppretter en forespørsel om tilbud med dertil innsendelse av tilbudet fra leverandør. Dialogen mellom oppdragsgiver og leverandør i konkurransegjennomførings-/tilbudsfasen.
  2. Når kontrakt er skrevet og katalog, ordre, ordrebekreftelse, faktura, kreditnota og purring skal sendes mellom oppdragsgiver og leverandør.
Elektronisk kommunikasjon i konkurransegjennomføring
  • Oppdragsgiver skal opprette en forespørsel om tilbud som skal kunngjøres på Doffin (over terskelverdi) ved hjelp av skjemaer i Doffin. Oppdragsgiver bør bruke et konkurransegjennomføringsverktøy for denne oppgaven
  • Leverandøren henter kunngjøringen fra Doffin og konkurransedokumentene fra oppdragsgiver
  • Leverandøren lager tilbudsdokumenter i formatene EHF/BIS og ESPD (egenerklæring) om sin virksomhet
  • Leverandøren pakker tilbudsdokumentene (ASiC) - kryptert og signert (offentlig nøkkel gitt av oppdragsgiver) og sender inn tilbudet elektronisk med CEF eDelivery til oppdragsgiver
  • Oppdragsgiver må kunne ta imot meldingen med de pakkede dokumentene (ASiC) de-kryptere dem og sjekke signaturen til avsender
  • Oppdragsgiver må kunne sende tilbake dokumenter til leverandør på samme måte (eDelivery med pakking av dokumenter i ASiC)

Denne prosessen blir ofte ivaretatt av tjenesteleverandører etablert i markedet. Krav til de enkelte punktene finner du i punktene til venstre.

Elektronisk kommunikasjon i kontraktsoppfølging

Etter at konkurransen er avsluttet og oppfølging av kontrakten skal utøves. 

  • Den elektroniske dialogen går mellom leverandør og oppdragsgiver med å lage dokumenter i EHF/Bis for katalog, ordre, ordrebekreftelse, pakkseddel, faktura, kreditnota og purring.
  • Kommunikasjonen går via CEF eDelivery med oppslag i ELMA (elektronisk adresse mottaksregister) som inneholder mottakers elektroniske adresse og dokumentene mottaker kan behandle
  • Det sendes et og et dokument i CEF eDelivery for kontraktsoppfølging
Fire hjørner-modellen til Peppol.

Arkitekturen er lik for CEF eDelivery om det er konkurransegjennomføring eller kontraktsoppfølging. Det er 4-hjørne modellen til PEPPOL som benyttes.

Andre relevante sider

 

Oppdatert: 16. november 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.