Her finner du en introduksjon til hva innovative anskaffelser handler om, definisjon og forståelse av hva vi legger i innovasjon, samt hva du kan bruke innovative anskaffelser til.
Hva er innovative anskaffelser?
En innovativ anskaffelse beskriver en situasjon der du som oppdragsgiver har et behov (utfordring eller en mulighet) som det ikke finnes en fullgod løsning for i markedet.
Du kan derfor ikke legge dette ut på anbud på vanlig måte fordi det ikke finnes leverandører som kan levere. Du starter derfor opp en prosess sammen med markedet for å se på hvordan behovet ditt kan bli dekket på best mulig måte. Kanskje du kan få tilpasset en eksisterende løsning som benyttes til et annet formål eller i en annen bransje? Eller må du kanskje få utviklet en helt ny løsning, uten at du på forhånd vet hva en slik løsning vil bestå av, hvordan den vil fungere eller se ut?
Det hele starter med et spørsmål:
Finnes det løsninger i markedet som løser behovet mitt?
Hva du trenger å etterspørre og hvilken type anskaffelse som passer for ditt behov avhenger av hvor langt unna du er en fungerende løsning på behovet ditt. Dette gjør at vi kan tenke på innovative anskaffelser som nivåer langs en skala:
- Anskaffelse av forskning og utviklingstjenester (FoU): Dette passer når du er langt unna en fungerende løsning og du trenger å utvikle noe nytt helt fra bunn, eller vesentlig tilpasse eller endre eksisterende løsninger. Her har du ofte ikke sikker på hvilken type løsning som kan løse behovet ditt eller garanti for at det er mulig å utvikle en vellykket løsning. Det du anskaffer er først og fremst utviklingstjenester, ofte ikke en endelig løsning - selv om kjøp av utviklet løsning i begrenset omfang kan inkluderes, og noen prosedyrer også åpner for både utvikling og kjøp. Prosedyrer som ofte brukes til slike typer anskaffelser er før-kommersielle anskaffelser, plan- og designkonkurranser eller innovasjonspartnerskap.
- Anskaffelse av innovative løsninger: Hvis du er nærmere en fungerende løsning kan det være aktuelt å anskaffe helt ny teknologi - som du kanskje er den første til å teste ut? Det kan både være testing/pilotering i begrenset omfang, eller det kan være kjøp i større skala. Her kan behov for utvikling og innovasjon enten legges inn som en del av konkurransegjennomføringen, eller som en kontraktsfestet del ved implementering av løsningen. Anskaffelse av innovative løsninger refereres til som public procurement of innovation (PPI) i EU. Prosedyrer som ofte brukes til slike typer anskaffelser er konkurransepreget dialog eller konkurranse med forhandling, eller kombineres med utvikling + kjøp som tilfellet i innovasjonspartnerskap.
- Innovasjonsvennlige anskaffelser: Det kan være at kjente hyllevareløsninger dekker absolutte minimumskrav i anskaffelsen din, men at du som oppdragsgiver likevel har behov for at bedre løsninger. Du tar derfor aktive grep (gjerne gjennom tildelingskriteriene) for at mer innovative løsninger skal kunne tilbys. Dette kaller vi "innovasjonsvennlige anskaffelser". Dette kan gjøres ved bruk av konkurransepreget dialog eller konkurranse med forhandling, men også ved bruk av åpne anbuds- eller tilbudskonkurranser.
Innovative anskaffelser langs en skala er også en måte å illustrere at en innovativ anskaffelse kan bestå av eller ha trekk fra flere av disse. På samme måte vil det også være overlapp mellom vanlig god anskaffelsespraksis i mer tradisjonelle "hyllevare" -anskaffelser og praksis for innovasjonsvennlige anskaffelser.
Regjeringen vil at offentlige anskaffelser skal være en drivkraft for innovasjon og omstilling i norsk økonomi. Offentlige innkjøpere har stor mulighet til å bidra til nytenking og utvikling i leverandørmarkedet ved å etterspørre nye og bedre løsninger.
Stortingsmelding 27, Industrien - grønnere smartere og mer nyskapende
Definisjon av innovasjon og innovative anskaffelser
I FOA defineres innovasjon som: innføring av en ny eller betydelig forbedret vare, tjeneste eller prosess, inkludert produksjons-, bygge- eller anleggsprosesser, en ny markedsføringsmetode eller en ny organisasjonsmetode innen forretningspraksis, arbeidsplassorganisering eller eksterne relasjoner. (§ 4-5)
Innovasjon skal være noe nytt og nyttig og nyttiggjort - Noe som tas i bruk og skaper verdi. Verdi kan vurderes på flere måter, for eksempel:
- Økonomi og kost-/nytte (hvilke verdier skaper løsningen opp mot hva det koster å implementere og drive den?)
- Kvalitet og redusert feilprosent
- Effektivitet og produktivitet
- Livskvalitet og tilfredshet
- Omdømme og kundevennlighet
- Brukervennlighet og enklere brukergrensesnitt
Innovative anskaffelser handler om å utvikle morgendagens løsninger for offentlig sektor og skape grobunn for nye kommersielle ideer og næringsutvikling.
Bruk derfor litt tid på å etablere en felles forståelse for hva som menes med innovasjon og betydningen det har i din sammenheng, virksomhet, prosjekter, i dine oppgaver osv. En felles forståelse for hva som menes vil bidra til god forventningsavklaring og kobling til målene for anskaffelsene.
Lurer du på om din problemstilling kan egne seg for en innovativ anskaffelse? Ta kontakt med DFØ, så hjelper vi deg på vei!
Kjennetegn ved innovative anskaffelser
I en innovativ anskaffelse går man i dialog med markedet før anskaffelsen, formidler behovet og overlater løsningen til leverandørene. For å lykkes med dette er noen elementer særlig viktige:
- God planlegging og behovsvurdering
- Åpen dialog med leverandørmarkedet i en tidlig fase av anskaffelsesprosessen
- Ytelses- og funksjonskrav som beskriver hva du ønsker å oppnå framfor å peke på løsningen/produktet
Et av de viktigste kjennetegnene ved innovative anskaffelser er at man tar utgangspunkt i behov og ønsket effekt i stedet for detaljspesifikasjoner. Dette fordi løsningene må utvikles og testes før de kan anskaffes og kommersialiseres. I løpet av denne prosessen vil spesifikasjonene ofte måtte endres og justeres.
Les videre
Her finner du mer informasjon om innovative anskaffelser og hvordan gå fram: