Fellesavtale for forbruksmateriell

Fellesavtale for forbruksmateriell

Statens innkjøpssenter har satt i gang anskaffelsesprosess for ny fellesavtale om kjøp av forbruksmateriell.

Hva avtalen omfatter?

Statens innkjøpssenter har igangsatt en anskaffelsesprosess for en ny fellesavtale om kjøp av forbruksmateriell, som skal erstatte dagens avtale fra og med 1. mars 2026.

Status

  • Prosjektorganisasjon er etablert
  • Behovsdekning under arbeid
    • Brukerundersøkelse
    • Intervjuer med virksomheter
  • Konkurransestrategi under arbeid
  • Leverandørdialog planlegges

Ettersom vi har erfaring og data fra to avtaleperioder for forbruksmateriell, vil det gjennomføres dybdeintervjuer med noen virksomheter, fremfor å etablere innkjøpsgruppe. Dydbeintervjuer, kombinert med brukerundersøkelse til alle virksomhetene og data fra leverandørene, anses som tilstrekkelig grunnlag for å konkretisere behovet fellesavtalen skal dekke.

Prosjektmandat

  • Inngå avtale som dekker statlige virksomheters behov for kjøp av forbruksmateriell
  • Inngå avtale som sikrer økonomiske gevinster gjennom gode avtalevilkår
  • Inngå avtale som fremmer ansvarlig forbruk
  • Inngå avtale som fremmer klimavennlige løsninger

Effektmål

  • Økonomiske besparelser
  • Redusert negativ miljøpåvirkning
  • Motvirke brudd på menneskerettigheter i leverandørkjeden
  • Økt andel elektroniske bestillinger, EHF-ordre via punchout eller nettbutikk
MilepælerTidspunkt
Godkjent prosjektmandatQ4 2024
Etablert prosjektorganisasjonQ1 2025
Godkjent konkurransestrategiQ2 2025
Kunngjøring av konkurransedokumenterQ3 2025
Valg av leverandør og signering av kontraktQ4 2025
Implementering og oppstart av kontraktQ1 2026
Tentativ fremdriftsplan

Organisering

  • Prosjekteier: seksjonssjef Frederik Hanses / Statens innkjøpssenter (DFØ)
  • Prosjektleder: Cecilie Trehjørningen / Statens innkjøpssenter (DFØ)
  • Prosjektdeltakere:
    • Kathrine G. Høvik / Statens innkjøpssenter (DFØ), kontraktsansvarlig forbruksmateriell
    • Yngvar Loen Larsen, juridisk, avdeling for kontrakt og regelverk (DFØ)
    • Jenny Âhlström, lønns- og arbeidsvilkår, avdeling for bærekraftige anskaffelser (DFØ)
    • Odd Olaf Schei, klima og miljø, avdeling for bærekraftige anskaffelser (DFØ)
  • Intervjuobjekt: utvalgte virksomheter
Oppdatert: 27. mars 2025

Kontakt

  • kontor [at] dfo.no (kontor[at]dfo[dot]no)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.