Kgl. res.: Utvidet mandat for Statens innkjøpssenter

Statens innkjøpssenter har fått styrket mandat i ny Kgl. Res fra 3. september 2021: «Fullmakt til å inngå og forvalte felles innkjøpsavtaler som er obligatoriske for sivile virksomheter i statsforvaltningen»

Bakgrunnen for å gi DFØ/Statens innkjøpssenter et styrket mandat er at Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) ser muligheter for å skape ytterligere gevinster fra fellesavtalene. 
Endringene i den nye fullmakten er:

  • Tillegg til punkt 2 – Fravalg skal begrunnes skriftlig til DFØ/Statens innkjøpssenter
  • Nytt punkt 3 – Til hver enkelt felles innkjøpsavtale utarbeider DFØ et rammedokument. Rammedokumentet gir føringer på hvordan avtalene bør brukes for å oppnå gevinster.
  • Nytt punkt 4 – DFØ legger til rette for standardsortiment i felles innkjøpsavtaler der det er hensiktsmessig, uten at det går utover behovsdekningen til de sivile virksomhetene i statsforvaltningen. 

Krav om skriftlig begrunnelse ved fravalg, vil primært gi viktig informasjon for at Statens innkjøpssenter skal kunne innrette fremtidige fellesavtaler bedre. Kravet vil også kunne bidra til høyere bevissthet om innkjøpsavtalene, og konsekvenser av å gjøre fravalg i den enkelte virksomhet, og økt transparens.

KMDs bakgrunn for nytt punkt 3 er at man har sett at ikke alle virksomheter har kunnskap om hvordan avtalen skal brukes for å oppnå optimale gevinster eller kapasitet til å sette seg tilstrekkelig inn i fellesavtalene. Statens innkjøpssenter får derfor i oppgave å utarbeide et felles rammedokument for hver avtale/kategori som gir føringer for hvordan avtalene skal brukes for å oppnå gevinster. 

Fra forvaltningen av avtalene erfarer Statens innkjøpssenter variasjon i praksis innenfor avtaleområdene og ser at økt bevissthet i bruk av avtalene, trolig vil bidra til økte gevinster. KMD ser at en standardisering av vareutvalget vil bidra til dette og kunne hente ytterligere besparelser.  
Den tidligere fullmakten ble gitt til DIFI, men fra og med 01.09.2020 er Statens innkjøpssenter en del av DFØ og endret tilknytningsform må derfor rettes opp ny med en fullmakt. 

Publisert: 20. september 2021 Oppdatert: 12. desember 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.