Næringslivet mener at innkjøpere i det offentlige kun i liten grad bidrar til klimagevinster gjennom anskaffelsene. De mener også at miljøkravene i anskaffelsene bør bli strengere.
De nye resultatene kommer frem i en Difi-undersøkelse i et representativt utvalg næringslivsaktører foretatt i desember 2017. 58 prosent svarer at det offentlige kun i middels, liten eller svært liten grad er pådrivere for det grønne skiftet. 61 prosent mener at det offentlige burde stille strengere miljøkrav enn de gjør i dag.
Avdelingsdirektør Dag Strømsnes i Difi sier at hvordan det offentlige opptrer som innkjøper har stor betydning for utviklingen av klimavennlige løsninger i Norge.
– Når det offentlige krever klimagevinst i anskaffelsene, vil det i neste omgang bidra til betydelige utslippsreduksjoner ved at mer klima- og miljøvennlige løsninger blir tatt i bruk. Dette er en viktig grunn til at det i statsbudsjettet for 2017 ble satt av 15 millioner kroner til kompetansebygging og veiledning om grønne anskaffelser i Difi. Vår målsetning med dette arbeidet er å bidra til at CO2-utslippet fra offentlige anskaffelser reduseres, og at Norge når sine klimamål, sier Dag Strømsnes.
Han sier at det nå finnes mange gode eksempler på vellykkete anskaffelser med vekt på miljø og trekker spesielt frem Posten. De har sett behovet for å gjøre tiltak som både reduserer kostnader og miljøbelastning. I bysentra har Posten begynt med el-traller. I tettbygde strøk benytter de elektriske firehjuls-mopeder som fremkomstmiddel. Dette sparer både tid og miljø. I mindre tettbygde strøk benyttes el-bil og i mer spredtbygde strøk er det foreløpig biler drevet med fossilt brensel som gjelder.
– Ved en slik helhetlig tilnærming har Posten oppnådd å
både spare miljø og kostnader. I tillegg har Posten bidratt til å
skape et nytt marked, og på den måten skapt grønn konkurransekraft,
sier Dag Strømsnes.