Den nye veilederen gjelder både kontraktsoppfølging generelt og oppfølging av krav som skal motvirke arbeidslivskriminalitet spesielt. Veilederen er et av tiltakene i forbindelse med gjennomføringen av Norgesmodellen for et seriøst arbeidsliv.
Mange offentlige oppdragsgivere stiller strenge krav til seriøsitet i sine anskaffelser, men kravene følges ikke opp i tilstrekkelig grad. DFØs anskaffelsesundersøkelse viser at virksomhetene bør prioritere kontraktsoppfølging høyere.
– Det er stor forskjell mellom virksomhetene når det gjelder størrelse, kompetanse og ressurser. Vi har derfor bygget opp veilederen med to nivåer, basis og avansert. Veilederen omtaler også viktige forutsetninger for ressursbehov, krav til kompetanse og kapasitet knyttet til de ulike nivåene, sier fagansvarlig Anne Cathrine Jacobsen.
God kontraktsoppfølging er nødvendig for å sikre at offentlige virksomheters ressurser benyttes effektivt. Slik kan virksomhetene realisere gevinster, dekke virksomhetens behov og nå målene for anskaffelsen. Dette omfatter også viktige samfunnsmål som bekjempelse av arbeidslivskriminalitet.
– Målet er at veiledningen og sjekklistene skal være nyttige for alle offentlige innkjøpere. Veiledningen er dynamisk, og DFØ skal også publisere flere eksempler som kan brukes sammen med veiledningen, sier Anne Cathrine Jacobsen.