Lovendringer og økt vekt på bærekraft i offentlige anskaffelser, har gjort det nødvendig å oppdatere både fagplanen og sertifiseringstesten SOA Basis. Nå kan du ta den oppdaterte testen.
SOA skal bidra til å øke grunnleggende kompetanse på gjennomføring av anskaffelser i det offentlige. Innkjøpere kan gå på kurs basert på fagplanen, og dokumentere kompetansen sin med et sertifiseringsbevis.
– Foreløpige analyser av virksomhetenes svar på anskaffelsesundersøkelsen 2024 viser at det fortsatt er et stort behov for å øke den grunnleggende kompetansen på gjennomføring av anskaffelser. Virksomhetene svarer at de ønsker å prioritere å utvikle kompetansen på kontraktsoppfølging og klima og miljø, sier seniorrådgiver Anna Katrine Asprem Hvardal i SOA sekretariatet.
SOA bidrar til en systematisk kompetansebygging innenfor anskaffelser.
Endringene i fagplanen omfatter blant annet de nye reglene om vekting av klima- og miljøkriterier.