Rektor på Universitetet i Bergen setter i et debattinnlegg 29. august søkelyset på statens reiseaktivitet, togreiser og klima. Vi applauderer og deler engasjementet for mest mulig klimavennlige reiser.
Av leder for Statens innkjøpssenter, Kjetil Østgård
Les innlegget i Aftenposten fra Dag Rune Olsen
Samlet har Staten en betydelig innkjøpsmakt. Denne makten må brukes med omhu og kløkt. Statens innkjøpssenter i Difi inngår og forvalter felles innkjøpsavtaler i Staten. Vi har et stort samfunnsansvar. Vi skal lage avtaler som ivaretar klimaet, miljøet, leverandørene, konkurransesituasjonen og Statens behov for effektive anskaffelser. Den eksterne evalueringen av Statens innkjøpssenter som ble gjennomført tidligere i år viser at vi har lykkes på alle disse områdene.
Ny reisebyråavtale vil gi et løft for togreiser
En av avtalene vi har inngått handler om statlige virksomheters kjøp av reisebyråtjenester. Avtalen skal nå inngås på ny, og vi forbereder konkurransen i disse dager.
Noen ganger kan innkjøpsmakt brukes til å skape utvikling i markedet, og det er i ferd med å skje i markedet for reisebyråer. Vi bruker nå Statens samlede innkjøpsmakt til å fremme klima, fremme tog og muliggjøre bevisste transportvalg ved å stille et absolutt krav til reisebyråene om mulighet for integrert togbestilling i reisebyråenes portaler.
Markedet for reisebyråtjenester i forretningsmarkedet har kanskje ikke hengt helt med i tiden. Tog er tilgjengelig også i dagen reisebyråavtale, men kun via lenker, ikke integrert i bestillingssystemet. Slik Difi kjenner markedet er det i dag bare én leverandør som kan tilby en integrert tjeneste for bestilling av tog. Det vil antakelig koste leverandørene betydelige summer å utvikle løsninger for integrert togbestilling. Vi forventer likevel at reisebyråene bruker denne muligheten til å gjøre det enklere å velge tog. Ved å kreve integrering bidrar vi til et stort løft i dette markedet. Vi tror det vil gi resultater! Og jo større etterspørsel etter togreiser, jo flere tog vil det antakelig komme.
Derfor synes vi det er beklagelig at fire av universitetene velger å ikke være med på dette felles løftet for økt bruk av tog blant statsansatte.
Resten av reisemarkedet blir viktig for klimaet
Reisebyråavtalen handler kun om kjøp av reisebyråtjenester – ikke selve reisene. Staten reiser totalt for om lag 2,4 milliarder kroner årlig. Det er et betydelig beløp som gir oss stor innkjøpsmakt. Vi tror at ved å se på hele reiseområdet kan vi både redusere de totale reisekostnadene, spare klima og miljø og forenkle hverdagen for den reisende. Derfor har vi laget en kategoristrategi for reiseområdet som beskriver forbedringsområder og tiltak for å bidra til dette. Strategien er nylig publisert, og er resultat av et godt samarbeid med mange ulike statlige etater.
Viktig å være bevisst på reisemønster
Den rimeligste og mest miljøvennlige reisen er den reisen man lar være å gjennomføre. Bevissthet knyttet til når det er påkrevd å gjennomføre en reise er viktig. Noen ganger kan for eksempel videomøter være tilstrekkelig. Klare regler for hvordan og hvor mye de ansatte skal kunne reise er avgjørende for at den enkelte skal kunne ta gode valg for klima og arbeidsgiver. Et av tiltakene vi har skissert i kategoristrategien er derfor klare retningslinjer som setter rammer for reisevirksomheten.
Velkommen til samarbeid
Vi opplever at rektoren bommer når han sier at Difi bidrar til at det lugger i systemet. Han begrunner valget om å stå utenfor den kommende reisebyråavtalen med at Difi ikke vil etterkomme universitetets ønske om å stille krav til at reisebyråene har såkalt miljøsertifisering. Men denne anskaffelsen dreier seg kun om tilgang på en elektronisk portal og noe konsulentbistand. Regelverket for offentlige anskaffelser er klar på at de kravene vi stiller til leverandørene skal ha en tilknytning til leveransen. Et krav om miljøsertifisering for denne avtalen vil ikke ha den nødvendige tilknytningen til tjenesten som skal leveres. Å kreve sertifisering ville derfor vært et brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Derfor kan vi ikke etterkomme universitetenes ønske.
Ved kjøp av selve reisetjenestene, som hotell og transport, vil miljøsertifisering derimot være svært relevant.
Vi håper vi i staten i framtiden kan bruke vår innkjøpsmakt på en måte som bidrar til sunn og klimavennlig næringsutvikling - sammen. Universitetet i Bergen og tre andre universiteter velger nå å stå utenfor, men er selvsagt velkommen tilbake til bordet slik at vi kan samarbeide til beste for klimaet. Jeg tar gjerne en togtur over fjellet for å diskutere hvordan vi sammen kan realisere dette.