Hamar Kommune har blitt tildelt prisen Årets elbilkommune: Innlandet 2020. Kommunen mener at bruken av dynamisk innkjøpsordning har vært nøkkelen til suksessen.
Med en knepen seier slo Hamar Kommune andreplassen Gjøvik, og juryen beskriver begge finalistene som ambisiøse og inspirerende: «Kommunene har en bevisst og ambisiøs strategi for å legge til rette for elbiler og nullutslipp i personbiltrafikken.
De er opptatte av å finne nye måter å akselerere elbilutviklingen på og ikke minst å ta ansvar for å informere og inspirere andre kommuner i regionen.»
Innkjøpsrådgiver Ole Mattis Furuseth i Hamar kommune sier at de har innført dynamisk innkjøpsordning og på den måten sikret tilgang på de nyeste modellene og den nyeste teknologien.
– Samtidig har vi kunnet gi nye leverandører fortløpende mulighet til å kvalifisere seg som leverandører av elbiler i kommunen. Vi har gått nøye gjennom egen bilpark, og lagt vekt på å se på hvilke biler vi kan erstatte, og ikke hengt oss opp i hvilke vi ikke kan erstatte, sier han.
Som et resultat av dette utgjør i dag over halvparten av kommunens person- og varebiler elbiler. Mot slutten av 2020 vil dette tallet ha økt til 75 prosent, og målet er at hele den kommunale bilparken skal være byttet ut i løpet av 2021.
Furuseth sier at politisk vilje, tydelig ledelsesforankring, god brukerinvolvering og god dialog med lokale elbilforhandlere har vært viktig for å lykkes. Han sier også at DFØ har vært en god sparringspartner og motivator.
– Samarbeidet med Hamar Kommune viser hvor viktig det er med en god dialog mellom DFØ og innkjøpere. Når vi utfordrer og inspirerer hverandre løfter vi oss også faglig sammen, sier seniorrådgiver i DFØ Odd Olaf Schei.
Du finner flere detaljer og en beskrivelse av løsningen og effektene i dokumentet under.