Nye kjøreregler skal gi bedre offentlige anskaffelser

Representanter fra oppdragsgivere og leverandører har blitt enige om fem kjøreregler for hvordan anskaffelser bør gjennomføres for å gjøre anskaffelsene bedre, mer effektive og mindre konfliktfylte.

Nærings- og fiskeridepartementet publiserte kjørereglene i dag. De retter seg mot både oppdragsgivere og leverandørene og beskriver god praksis på de viktigste områdene partene støter på i forbindelse med offentlige anskaffelser.

For eksempel skal oppdragsgivere beskrive behov klart og tydelig og kun stille krav som er nødvendige. Leverandører skal på sin side svare på det oppdragsgiver spør om og unngå unødvendig markedsføring.

– Vi håper og tror at kjørereglene vil bli en gullstandard både for oppdragsgivere og leverandører. Klarer vi dette, får vi bedre anskaffelser, lavere transaksjonskostnader, sunnere konkurranse på kort og lang sikt og færre konflikter, sier divisjonsdirektør Dag Strømsnes.

Kjørereglene er utarbeidet av representanter for oppdragsgivere og leverandører fra Fredrikstad kommune, Fylkesmennenes fellesadministrasjon, Fylkeskommunalt Innkjøpsforum, Gjesdal kommune, IKT Norge, KS, Maskinentreprenørenes forening (MEF), NHO, NHO Service, Skatteetaten, SMB Norge, Statens innkjøpssenter, Sykehusinnkjøp, Statens vegvesen og Virke.  

Regjeringen skrev i stortingsmelding 22 (2018–2019) «Smartere innkjøp – effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser» at et viktig tiltak er å utforme felles «kjøreregler», utarbeidet av leverandører og oppdragsgivere i samarbeid, som skal bidra til økt bevisstgjøring og bedre offentlige anskaffelser for begge parter.

Felles kjøreregler for anskaffelser.

Publisert: 12. november 2020 Oppdatert: 12. desember 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.