Sertifiseringsordningen for offentlige anskaffelser (SOA) er utvidet med en fagplan for samfunnsansvar.
Den nye fagplanen tar for seg områdene klima og miljø, sosialt ansvar og arbeidslivskriminalitet. Loven om offentlige anskaffelser har skjerpet kravene til å fremme miljø og grunnleggende menneskerettigheter. For innkjøpere som gjør mange ulike anskaffelser hvert år, er det krevende å vite når de skal stille krav og hvilke krav som skal stilles.
– Samfunnsansvar og bærekraft står høyt på den politiske agendaen og offentlige anskaffelser er et viktig virkemiddel for å nå de målene regjeringen har satt på dette området. Jeg håper derfor at den nye fagplanen om samfunnsansvar blir til hjelp for innkjøpere i dette viktige arbeidet, sier direktør for DFØ, Hilde Singsaas.
Å jobbe med samfunnsansvar gjennom virksomhetens anskaffelser krever en profesjonell og kompetent anskaffelsesfunksjon. Fagplanen SOA samfunnsansvar skal bidra til systematisk kompetansebygging gjennom å gjøre det enkelt for innkjøpere å vite hvilken kompetanse som er nødvendig for å jobbe med samfunnsansvar.
Fagplanen er også et viktig verktøy for kursleverandører som ønsker å bygge kurs med relevant og oppdatert innhold, som gjør deltakerne i stand til å bestå en sertifiseringstest etterpå.
Kursleverandører er velkomne til å kontakte DFØ for mer informasjon om fagplanen som grunnlag for kurs.
Les mer om planen fagsidene for sertifiseringsordningen (SOA)