Den nye rapporten Kartlegging av miljøkrav i offentlige anskaffelser 2015 dokumenterer at hverken stat eller kommune legger nok vekt på miljø ved anskaffelser.
Avdelingsdirektør Dag Strømsnes i Difi sier at hovedinntrykket fra undersøkelsen er at stat og kommune har et stort forbedringspotensial når det gjelder grønne innkjøp.
Nesten ingen vekter miljø 30 prosent
– Vi fant kun én anskaffelse hvor miljø var vektet med 30 prosent eller mer i tildelingskriteriene. Dette tilsvarer 0,4 prosent av utvalget. Her må det satses mer for at offentlige innkjøp skal bidra til grønn konkurransekraft, sier Dag Strømsnes.
Difi har i samarbeid med konsulentselskapet Inventura kartlagt 250 utlysninger innenfor sektorene transport, møbler, yrkesklær og IKT-utstyr. Formålet med undersøkelsen var å få en oversikt over status for praksis i 2015.
Få krav om CO2-utslipp
På transportområdet er det fremdeles få kunngjøringer hvor det stilles krav knyttet til CO2-utslipp. Kartleggingen viser at kun sju prosent har bedt om informasjon om nivå eller fastsatt en maksgrense på CO2-utslipp.
Selv om livssykluskostnader ikke er noe nytt i anskaffelsesregelverket er det kun fem prosent av kunngjøringene hvor det stilles krav til beregning av livssykluskostnader (LCC). Mange av disse er også svært enkle i sin metodikk og til dels ikke evaluerbare.
Dagens regelverk for offentlige anskaffelser inneholder en rekke henvisninger til hvordan miljø kan ivaretas gjennom planlegging av anskaffelsen, brukt i kontrakt, kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier.
Nye miljømuligheter i regelverket
Det nye anskaffelsesregelverket som trer i kraft 1. januar 2017 gir ytterligere muligheter for å stille krav til klima og miljø. Nærings- og fiskeridepartmentet har også nettopp sendt på høring et forslag til ny forskiftsbestemmelse om vekting av miljø i tildelingskriterier.
– Vår erfaring er at innkjøperne rett og slett ikke vet hvordan miljøkrav formuleres. Det trengs et veiledningstilbud om dette, sier Dag Strømsnes.