Fellesavtale for flyreiser

Fellesavtale for flyreiser

Statens innkjøpssenter skal anskaffe en ny fellesavtale om kjøp av flyreiser.

Hvilke tjenester/produkter omfattes?

Statens innkjøpssenter har igangsatt en anskaffelsesprosess for en ny fellesavtale om kjøp av flyreiser, som skal erstatte dagens avtale fra og med 13. juni 2026.

Dagens avtale omfatter flyreiser både innenlands og utenlands, på 327 strekninger med 629 tilhørende avtaleområder. Opsjonsvurderingene som er gjennomført, viser at de tilsluttede virksomhetene opplever at avtalen at avtalen fungerer godt. Gjen-anskaffelsen vil derfor bli innrettet på en forholdsvis lik måte, men det vil bli foretatt enkelte justeringer hvor det foreligger forbedringspotensial.

Status

  • Prosjektmandat godkjent
  • Intern prosjektorganisasjon er etablert
  • Rekruttering til referansegruppe og gjennomføring av behovskartlegging igangsatt.

Prosjektmandat

  • Inngå statlige fellesavtale for flyreiser, både innenlands og utenlands, der ansatte har behov for å reise med fly for å kunne utøve sitt arbeid for staten
    • Dekningsgrad på minst 85 prosent av statens behov på innenlands strekninger
    • Dekningsgrad på minst 70 prosent av statens behov på utenlands strekninger
    • Inngå avtale med minimum tre leverandører på innenlands flyreiser
    • Inngå avtale med minimum åtte leverandører på utenlands strekninger
  • Etterlevelse av relevante politiske føringer for klima og miljø – skal kunne dokumenteres i etterkant av anskaffelsen
    • Minst to konkrete tiltak som fremmer bærekraftig utvikling i tråd med nasjonale mål skal inkluderes i anskaffelsen
  • Minimum 189 virksomheter tilslutter den nye fellesavtalen for flyreiser

Effektmål

  • Behovsdekning ved at statlige virksomheter har tilgang til avtaler på flyreiser
  • Kontroll over reisekostnader ved å tilgjengeliggjøre grunnlag for styring, rapportering og kontroll over reisekostnader
  • Effektiv bestilling i reisebyråportalene
  • Økonomiske besparelser gjennom reduserte totalkostnader og transaksjonskostnader
  • Samfunnsansvar, herunder motvirke arbeidslivskriminalitet, redusere klimagassutslipp mv.
  • Etterlevelse av regelverk ved å håndheve forbud mot å bruke bonuspoeng opparbeidet gjennom tjenestereiser på private reiser
  • Økt brukertilfredshet sammenlignet med dagens avtale

Tentativ fremdriftsplan

MilepælerTidspunkt
Oppstart prosjektQ1 2025
Godkjent konkurransestrategiQ3 2025
Kunngjøring av konkurranseQ4 2025
Tildeling og inngåelse av kontraktQ1 2026
Oppstart og implementering av kontraktQ2 2026

Organisering

  • Prosjekteier: seksjonssjef Frederik Hanses / Statens innkjøpssenter (DFØ)
  • Prosjektleder: Eva Synnøve Trælstad / Statens innkjøpssenter (DFØ)
  • Prosjektdeltakere:
    • Sara Hovland, seniorrådgiver, Statens innkjøpssenter (DFØ)
    • Tone Bergh-Christensen, juridisk rådgiver, Statens innkjøpssenter (DFØ)
    • Amra Kuljanin, analytiker, Statens innkjøpssenter (DFØ)
    • Odd Olaf Schei, klima og miljø, avdeling for bærekraftige anskaffelser (DFØ)
    • Stine Foss, rådgiver etiske krav, Statens innkjøpssenter (DFØ)
    • Iselin Ween Rustad / Anne Cathrine Jacobsen, arbeidslivskriminalitet, Statens innkjøpssenter (DFØ)
  • Referansegrupppe: rekruttering pågår

Referansegruppe

Rekruttering av deltakere til referansegruppe pågår. Det vil bli sendt invitasjon til virksomhetene i uke 15 med frist 2. mai 2025. Referansegruppen vil deretter etableres og kobles på prosjektet.

Oppdatert: 11. april 2025

Kontakt

  • reise [at] dfo.no (reise[at]dfo[dot]no)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.