Fellesavtale for flyreiser

Fellesavtale for flyreiser

Statens innkjøpssenter har inngått fellesavtale for flyreiser med 8 leverandører. Avtalen er gyldig fra 13. juni 2022 med en varighet på 2 år med opsjon om forlengelse i inntil to år. Vi vil varsle virksomhetene i god tid i forveien dersom det ikke utløses opsjon.

Om avtalen

  • Ikrafttredelse: 13.06.2022
  • Varighet: 2 år + 1 år + 1 år
  • Tjenester: flyreiser, både innenlands og utenlands, på 327 strekninger med 629 tilhørende avtaleområder

Det er inngått parallelle rammeavtale 8 leverandører. Det er inngått rabattavtaler, dvs. den til enhver tid gjeldene billettprisen fratrekkes en rabatt i %. Prisen som vises til den enkelte reisende i bestillingsøyeblikket er den endelige prisen etter fratrukket rabatt

Rammedokument

Statens innkjøpssenter skal utarbeide et rammedokument for hver enkelt felles innkjøpsavtale som skal gi virksomhetene retningslinjer for hvordan den inngåtte fellesavtalen bør brukes. For å oppnå gevinster av bruk av fellesavtalen er det viktig at deltagende virksomheter innretter sin bruk av avtalen i samsvar med føringene i rammedokumentet.

Rammedokument for fellesavtale for flyreiser
pdf 107.43 KB

Avropsmekanisme

Følgende leverandører er innstilt:

  • KLM ROYAL DUTCH AIRLINES, 244 avtaleområder
  • Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, 236 avtaleområder
  • Turkish Airlines, 215 avtaleområder
  • Qatar Airways, 138 avtaleområder
  • Widerøe AS, 93 avtaleområder
  • Norwegian Air Shuttle ASA, 58 avtaleområder
  • Ethiopian Airlines, 44 avtaleområder
  • Flyr AS, 19 avtaleområder

Med enkle felles retningslinjer for bestilling av flyreiser, er potensialet for å oppnå gunstige priser betydelig. Nedenfor er det listet opp viktige punkter som bør etterleves for å kunne utnytte gevinstpotensialet i fellesavtalen.

Avrop på denne fellesavtalen skjer gjennom bruk av følgende fordelingsnøkkel: Den reisendes behov/valg. Dette innebærer at den enkelte reisende, i bestillingsøyeblikket, velger alternativet med lavest pris innenfor valgt kabinklasse som oppfyller den reisendes behov.

Det er viktig å legge merke til at bestillingen skal foretas gjennom reisebyråportalen, evt. et GDS bookingsystem for oppdragsgivere som ikke benytter seg av reisebyråenes onlineportal.

Følgende kriterier vil ligge til grunn for den reisendes valg:

  • Avreisebyens flyplass
  • Destinasjonens flyplass
  • Rutetider (avreisetid, ankomsttid)
  • Total reisetid
  • Antall mellomlandinger, hvis aktuelt

Husk i tillegg de til enhver tid gjeldene føringer for bestilling av tjenestereiser for å oppnå lavest mulig totalkostnad.

  • Reisende bestiller reiser så langt i forkant som mulig for å sikre lavest mulige priser, minimum 14 dager i forkant.
  • Reisende velger det rimeligste billettalternativet. Det er ofte billigere å velge en restriktiv billett og bestille en ny restriktiv billett hvis reiseplaner endrer seg, i stedet for å velge en fleksibel billett som senere må ombookes.

Hvilke tjenester omfattes?

Avtalene er inngått per flystrekning og kabinklasse (økonomi, premium økonomi, business), og dekker 327 strekninger med 629 tilhørende avtaleområder, både innenlands og utenlands. Se vedlagt oversikt over valgt leverandør per strekning og kabinklasse. 

Det er inngått rabattavtaler, det betyr at den til enhver gjeldende billettprisen fratrekkes en rabatt i %. Prisen som vises til den enkelte reisende i bestillingsøyeblikket er den endelige prisen etter fratrukket rabatt.

Lokal avtaleforvalter

Den enkelte virksomhet må utnevne en lokal avtaleforvalter for denne fellesavtalen. Den lokale avtaleforvalteren vil være avtaleansvarlig og koordinator både ovenfor leverandøren, Statens innkjøpssenter og virksomhetens egne bestillere. Det er viktig at Statens innkjøpssenter informeres dersom det skjer endringer av lokal avtaleforvalter eller endringer i personens kontaktinformasjon.

Informasjon og samarbeidsområde for avtaleforvaltere

Lokal avtaleforvalter har tilgang til samarbeidsområde for fellesavtalen i Microsoft Teams. Dette for å tilrettelegge for en mer effektiv kommunikasjon, bedre informasjonsflyt og selvbetjening. Teamet vil fungere som en digital møteplass for lokale avtaleforvaltere. Det er et sted for læring, samhandling og erfaringsutveksling. I teamet får alle medlemmer tilgang til avtaledokumenter og annen relevant informasjon. I Teams kan lokal avtaleforvalter rapportere eventuelle avvik, stille spørsmål og chatte med Statens innkjøpssenter.

For å få tilgang til teamet og for andre henvendelser kring avtalen, vennligst kontakt oss på reise@dfo.no.

Brukerveiledning for gjestetilgang i Teams
pdf 757.31 KB
Informasjon om kommunal og fylkeskommunal deltakelse

Kommuner og fylkeskommuner er omfattet av fellesavtalen som opsjon, og opsjon kan først utløses når det er avklart om deltakelse vil utløse mva-plikt for DFØ.

Denne avklaringen tar dessverre lengre tid enn forventet. Saken ligger for tiden til behandling hos Finansdepartementet. Statens Innkjøpssenter har ikke mottatt noe informasjon om når saken skal behandles og er eventuelt ferdigbehandlet. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om implementeringen og oppstart av avtalen så fort vi har mottatt svar angående dette.

Vi viser for øvrig til informasjon om pilotordningen for kommunal og fylkeskommunal deltakelse på nettsidene våre: Pilotering for fylkeskommuner og kommuner

Kontaktinformasjon

Alle henvendelser relatert til fellesavtalen kan rettes på e-post til  Reise@dfo.no eller til avtaleansvarlig Frederik Hanses på e-post: frederik.hanses@dfo.no, mobil: 483 38 193.

Oversikt over tildelte avtaleområder per leverandør fellesavtaler for flyreiser
xlsx 48.5 KB
Oppdatert: 27. juni 2022

Kontakt

Avtaleansvarlig

E-post reise [at] dfo.no

Fant du det du lette etter?

Det beklager vi!

Hva lette du etter? Bruk gjerne stikkord