Fellesavtale for internett, datalinjer og tilhørende tjenester
Statens innkjøpssenter har satt i gang en anskaffelsesprosess for en fellesavtale på internett, datalinjer og tilhørende tjenester. Her er informasjon om mandat, organisering og fremdrift.
Statens innkjøpssenter har til hensikt å inngå en anskaffelse for internett-tjenester. Avtaleområdet for internett omfatter internettaksess som fiberaksess og trådløsaksess, men det skal gjennom behovs- og markedsanalyse vurderes om andre tjenester knyttet opp mot virtuelt datanettverk, herunder WAN og sikkerhet, skal inkluderes.
Status
- Konkurransen ble kunngjort 15.11.2024. Valgt prosedyre er begrenset anbudskonkurranse og frist for å inngi forespørsel om å delta i konkurransen er satt til 18.12.2024.
Effektmål
- Effektivisering: Ved at Statens innkjøpssenter inngår en felles rammeavtale for statlige virksomheter, vil anskaffelsesprosessen til hver enkelt virksomhet forenkles og effektiviseres. Statens innkjøpssenter avlaster mindre virksomheter ved å ta seg av administrasjonen rundt anskaffelsen(e) og avtaleforvaltningen.
- Klima og miljø: Det ansees som liten mulighet for å legge til rette for løsninger som fremmer klima og miljø, dette er fordi fellesavtalen skal anskaffe tjenester som baserer seg på allerede etablert infrastruktur. Det kommer allikevel til å utredes om det er mulighet til å stille miljø- og klimavennlige krav og kvalifikasjoner til leverandørene.
- Økonomiske besparelser: En fellesavtale vil kunne oppnå bedre prisbetingelser enn hver enkeltstående anskaffelse. Besparelsene vil være betydelig for små virksomheter som har lav forhandlingsmakt. Med et estimert besparingspotensial fra 5–10 prosent, kan staten potensielt spare mellom 10,75 og 21,50 MNOK årlig. Ettersom det ikke eksisterer en fellesavtale på dette avtaleområdet per i dag, må dette tallet revideres senere i anskaffelsesprosessen.
- Kvalitet: En statlig fellesavtale skal ha god behovsdekning blant virksomhetene, sikre god internettdekning, samt tilrettelegge for en smidig implementering av rammeavtalen.
Milepæler | Tidspunkt |
---|---|
Oppstart prosjekt | Q2 2023 |
Godkjent konkurransestrategi | Q4 2023 / Q1 2024 |
Konkurransedokumenter på høring | Q2 2024 |
Kunngjøring av konkurranse | Q4 2024 |
Tildeling og inngåelse av kontrakt | Q1 2025 |
Oppstart og implementering av kontrakt | Q2 2025 |
Organisering
- Prosjekteier: seksjonssjef IKT Ken Patrick, Statens innkjøpssenter
- Prosjektleder: Alexandra Solheim Wigglesworth, Statens innkjøpssenter
- Prosjektdeltakere:
- Yngvar Loen Larsen, juridisk rådgiver, Statens innkjøpssenter
- David Behrens, analyse, Statens innkjøpssenter
- Helle Paulsen, prosjektdeltaker, Statens innkjøpssenter
- Christian Tangene, miljø og samfunnsansvar, avdeling for bærekraft og innovasjon
Innkjøpsgruppe
Innkjøpsgruppen består av deltakere fra statlige virksomheter som representerer virksomheter med differensiert størrelse og geografisk spredning.
- Karl Edvard Balto, Samediggi
- Erlend Røsok, Meteorologiske institutt
- Eskil Notesjø, Statsforvalternes fellestjenester
- Øystein Skogstad, Skatteetaten
- Erik Pan, Skatteetaten
- Kim Henriksen, Fiskeridirektoratet
- Forsvarsmateriell