Fellesavtale for IT Asset management (ITAM)

Fellesavtale for IT Asset management (ITAM)

Statens innkjøpssenter skal anskaffe en ny fellesavtale om kjøp av IT asset management (ITAM).

Hvilke tjenester omfattes?

Virksomhetene forvalter store verdier i form av IT-ressurser som maskinvare og programvare – med ulik levetid, garantitid og betingelser. Mange benytter manuelle verktøy som Excel eller Forms for å holde oversikt, noe som gir begrenset kontroll, manuelle prosesser og risiko for feil. Det er derfor behov for løsninger som gir helhetlig oversikt, automatiserte prosesser og bedre styring av IT-ressurser gjennom hele livssyklusen.

Det vil kravstilles funksjonalitet for å administrere IT-eiendeler gjennom hele livssyklusen, inkludert oversikt, rapportering og automatisering av prosesser.  

Status

  • Prosjektmandat er godkjent.
  • Intern prosjektorganisasjon er etablert.
  • Innkjøpsgruppe er etablert.
  • Behovskartlegging er gjennomført, og ytterligere behovskartlegginger skal gjennomføres.

Prosjektmandat

Hensikten med å etablere fellesavtale er å få flere virksomheter til å ta i bruk funksjonalitet for økt kontroll og styring av sine IT-ressurser.

Effektmål

  • Økt sikkerhet
    • Virksomhetene får bedre oversikt, kontroll og styring av sine IT-ressurser.
  • Bærekraft
    • Virksomhetene bruker verktøyene for å forlenge levetid på sine IT-produkter, og bidrar til økt ombruk i offentlig sektor.
  • Effektiv ressursbruk
    • Optimalisert bruk av IT-ressurser
    • Økonomiske besparelser og gevinster
  • Styringsdata
    • KPI for levetid
    • Påvirkning for bærekraftig forbruk
MilepælerTidspunkt
Oppstart prosjektQ1 2025
Godkjent konkurransestrategiQ3 2025
Kunngjøring av konkurranseQ3 2025
ForhandlingerQ4 2023
Tildeling og inngåelse av kontraktQ1 2026
Oppstart og implementering av kontraktQ1 2026
Tentativ fremdriftsplan

Organisering

  • Prosjekteier: seksjonssjef Ken Patrick / Statens innkjøpssenter (DFØ)
  • Prosjektleder: Helle Paulsen / Statens innkjøpssenter (DFØ)
  • Prosjektdeltakere:
    • Yngvar Loen Larsen, juridisk rådgiver, Statens innkjøpssenter (DFØ)
    • Amra Kuljanin, analytiker, Statens innkjøpssenter (DFØ)
  • Innkjøpsgruppe:
    • Direktoratet for byggkvalitet 
    • Samediggi 
    • Statsforvalterens fellestjenester
    • Luftfartstilsynet 
    • Utenriksdepartementet 
    • DFØ 
Oppdatert: 2. juni 2025

Kontakt

  •  IKT-avtaler [at] dfo.no (IKT-avtaler[at]dfo[dot]no)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.