Fellesavtale for ombruk av møbler i staten
Statens innkjøpssenter har igangsatt en anskaffelsesprosess for kjøp, oppgradering og avhending av brukte møbler. Her er informasjon om tidsplan, omfang, og om hvordan fellesavtalen skal ivareta hensyn til brukervennlighet, bærekraft og sirkulærøkonomi.
Fellesavtalen inngår i kategoristrategien for kontorområdet, som ble lansert i 2022. Formålet med å utarbeide en kategoristrategi for kontorområdet var å analysere området og identifisere hvilke avtaleområder som er egnet for statlige fellesavtaler, samt belyse gevinstpotensialet og utfordringer knyttet til de enkelte avtaleområdene. Kategoristrategien består av fire kategorier med en rekke kontraktsområder: kategori kontordrift, kategori profesjonelle tjenester, kategori møbler og inventar og kategori elektrisk kraft.
Les gjerne kategoristrategi for kontorområdet for ytterligere informasjon.
Status
- Konkurransestrategi er godkjent.
- Det jobbes nå med utkast til konkurransegrunnlaget, som vil bli sendt på høring i to runder til markedet og virksomheter.
Hvilke behov dekkes?
Tre behov dekkes i samme avtale, henholdsvis kjøp, oppgradering og avhending av kontormøbler, eller en kombinasjon av disse.
Disse behovene dekkes av totalleverandører som tar seg av alle nødvendige leveranser og koordineringer for virksomhetene.
- Når virksomheten har behov for å kjøpe brukte kontormøbler, skal totalleverandøren skaffe egnede møbler, sørge for at de er i god stand og montere disse på avtalt sted.
- Når virksomheten har behov for å oppgradere sine møbler, skal totalleverandøren demontere møblene, benytte seg av nødvendige tjenester for å oppgradere møblene, og montere møblene på avtalt sted.
- Når virksomheten har behov for å avhende møblene, skal totalleverandøren demontere møblene og håndtere møblene på en bærekraftig måte.
Når virksomheten har flere av behovene som er nevnt over skal totalleverandøren kunne levere disse på samme avrop.
Effektmål
Effektmål for dette prosjektet inkluderer klima og miljø, økonomiske gevinster og andre samfunnshensyn.
- En avtale som oppnår et høyt volum ved å gjøre den enkelt å bruke for både virksomhetene og leverandørene.
- Positive klima- og miljøeffekter oppnås gjennom forlengelse av livssyklusen til møblene. Dette vil igjen medføre mindre produksjon av nye møbler og mindre avfall totalt.
- Økonomiske gevinster oppnås gjennom salg av brukte møbler og besparelser ved å kjøpe rimeligere brukte møbler.
- Andre samfunnsmessige effekter:
- Mer sirkulærøkonomi
- Arbeidstiltak
- Effektivisering
- Sysselsetting
- Utvikling av markedet
Milepæler | Tidspunkt |
Godkjent konkurransestrategi | Q1 2024 |
Kunngjøring av konkurranse | Q1 2025 |
Tildeling og inngåelse av kontrakt | Q2 2025 |
Oppstart og implementering av kontrakt | Q3 2025 |
Organisering
- Prosjekteier: seksjonssjef Fredrik Hanses / Statens innkjøpssenter (DFØ)
- Prosjektleder: Fredrik Dahl-Hansen / Statens innkjøpssenter (DFØ)
- Prosjektdeltakere:
- Tone Bergh-Christensen, juridisk, avdeling for kontrakt og regelverk
- Christian Tangene, bærekraft, avdeling for bærekraft og innovasjon
Innkjøpsgruppe
- Statens vegvesen: Renate Jeanette Kråkenes
- Forsvarsbygg: Christine Kihl og Cecilie Jentoft
- Statsbygg: Gunda Djupvik
- Skatteetaten: Andre Eriksen, Atle Meyer og Alexander Bakk
- NAV: Lise Haugen Slorby
- Universitet i Bergen (UiB): Ove Botnevik
- Universitetet i Oslo (UiO): Camilla Storm Pedersen