Rekrutteringsløsning for brukertester

NAV

Rekrutteringsløsning for brukertester

NAV er opptatt av å sikre god samskaping med brukerne sine for å lykkes med sitt samfunnsoppdrag. Utvikling av nye tjenester må derfor skje i tett interaksjon med potensielle brukere av tjenesten. I den sammenheng hadde NAV behov for en rekrutteringsløsning for deres brukertester. I samarbeid med NAV har oppstartsselskapet UX Signals utviklet en løsning for automatisk rekruttering av brukertestere, som gir NAV en innsparing på 20 millioner i året.

Tidsperiode

September 2021 – mars 2022.

Utfordringsvideo

Om behovet

NAV ønsket en løsning som som gjorde det enkelt å rekruttere deltagere til brukertesting. Gjerne fra egne nettsider via podlets eller egenproduserte startpunkt. Selve testene utfører NAV utenom løsningen med andre verktøy. Løsningen måtte håndtere nødvendige samtykker både for oppdraget med å være respondent, men også til å databehandle respondentens svar i selve testen og samtykke til å arkivere resultater når det var nødvendig. Videre ønsket NAV at løsningen gjorde det enkelt å kompensere respondentene som deltar på ulike måter.

Gjennom løsningen ønsket NAV å kunne se og eventuelt sortere hvor mange tester respondenten har deltatt på, når respondenten deltok sist og så videre. Formålet var å sørge for reliabilitet og validitet i testgruppen.

Du kan lese mer om behovet i dokumentet "Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse".

Om løsningen

Løsningen til UX Signals er enkel, så enkel at ingen har klart å komme på det før.

For å rekruttere personer til brukertester legges det en tekstboks, eller rettere sagt en modul (på engelsk: widget), på nettsiden som brukerne kan klikke på dersom de ønsker å bidra til å forbedre nettsidene.

Deretter kan man med to enkle klikk velge dato og tidspunkt for intervju før man legger inn epostadresse. En kalenderinvitasjon blir så sendt til både testpersonen og den som skal utføre intervjuet.

Interessert i løsningen? Ta kontakt med UX Signals.

Demonstrering av løsningen

Dokumenter brukt i konkurransen

Konkurranseregler StartOff: Rekrutteringsløsning for brukertester
pdf 228.26 KB
Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse, Rekrutteringsløsning for brukertester
pdf 169.45 KB
Vedlegg 2: Mal for idéskisse, Rekrutteringsløsning for brukertester
docx 72.47 KB
Vedlegg 3: StartOffs forsknings- og utviklingsavtale, Rekrutteringsløsning for brukertester
pdf 368.74 KB

StartOff

NAVs prosjekt var en del av StartOff-programmet. StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.

Kontaktinformasjon

Ta kontakt via sparretelefonen for mer å få mer informasjon om prosjektet, den offentlige virksomheten eller gjennomføring av innovative anskaffelser.

Sparretelefonen
  • e-post sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • telefon 404 34 830
Oppdatert: 19. januar 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.