Rekrutteringsløsning for brukertester
NAV er opptatt av å sikre god samskaping med brukerne sine for å lykkes med sitt samfunnsoppdrag. Utvikling av nye tjenester må derfor skje i tett interaksjon med potensielle brukere av tjenesten. I den sammenheng hadde NAV behov for en rekrutteringsløsning for deres brukertester. I samarbeid med NAV har oppstartsselskapet UX Signals utviklet en løsning for automatisk rekruttering av brukertestere, som gir NAV en innsparing på 20 millioner i året.
Tidsperiode
September 2021 – mars 2022.
Utfordringsvideo
Om behovet
NAV ønsket en løsning som som gjorde det enkelt å rekruttere deltagere til brukertesting. Gjerne fra egne nettsider via podlets eller egenproduserte startpunkt. Selve testene utfører NAV utenom løsningen med andre verktøy. Løsningen måtte håndtere nødvendige samtykker både for oppdraget med å være respondent, men også til å databehandle respondentens svar i selve testen og samtykke til å arkivere resultater når det var nødvendig. Videre ønsket NAV at løsningen gjorde det enkelt å kompensere respondentene som deltar på ulike måter.
Gjennom løsningen ønsket NAV å kunne se og eventuelt sortere hvor mange tester respondenten har deltatt på, når respondenten deltok sist og så videre. Formålet var å sørge for reliabilitet og validitet i testgruppen.
Du kan lese mer om behovet i dokumentet "Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse".
Om løsningen
Løsningen til UX Signals er enkel, så enkel at ingen har klart å komme på det før.
For å rekruttere personer til brukertester legges det en tekstboks, eller rettere sagt en modul (på engelsk: widget), på nettsiden som brukerne kan klikke på dersom de ønsker å bidra til å forbedre nettsidene.
Deretter kan man med to enkle klikk velge dato og tidspunkt for intervju før man legger inn epostadresse. En kalenderinvitasjon blir så sendt til både testpersonen og den som skal utføre intervjuet.
Interessert i løsningen? Ta kontakt med UX Signals.
Demonstrering av løsningen
Dokumenter brukt i konkurransen
StartOff
NAVs prosjekt var en del av StartOff-programmet. StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt via sparretelefonen for mer å få mer informasjon om prosjektet, den offentlige virksomheten eller gjennomføring av innovative anskaffelser.
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830