Se en oversikt over alle konkurranser som er gjennomført i StartOff.
Lnett driver strømnettet i Sør-Rogaland, og må håndtere en stor økning i etterspørsel etter fornybar energi. De ser nå etter en innovativ løsning som sammenstiller og analyserer flere typer data for å ta bedre beslutninger om utbyggingen av fremtidens kraftsystem.
For at alle barn og unge i Norge skal få en trygg og god oppvekst må de ulike tjenestene i oppvekstsektoren både fungere godt hver for seg og samordnet. Utfordringen er at det ofte oppstår glippsoner i overgangen mellom tjenestene, og et ekstra ansvar hviler på lederne for å tilrettelegge for samarbeid og samordning på tvers. Utdanningsdirektoratet, med partnere, har som mål å utvikle en innovativ løsning som motiverer og trener ledere i oppvekstsektoren på samordning og tverrsektorielt samarbeid.
Bygg- og anleggsbransjen er den næringen som har høyest utslipp av klimagasser, men har samtidig et stort sirkulært potensial. Trondheim kommune sin ambisjon er at de skal være den første norske byen som gjenbruker brukte byggematerialer i stor skala, og inspirerer andre kommuner til å følge etter. Trondheim kommune skal nå denne målsettingen, og utvikler nå en digital løsning for ombruk i samarbeid med Loopfront og COWI.
Familier til barn og unge med sammensatte behov bruker mye tid på å finne frem til informasjon om relevante tilbud og tjenester. Helsedirektoratet ønsket i dette prosjektet å utforske muligheten til å bruke kunstig intelligens eller annen teknologi for å tilgjengeliggjøre relevant informasjon til målgruppen.
Oslo kommune søkte etter en løsning som kunne hjelpe de å gjøre det enklere for kommunens ansatte å velge sirkulære løsninger. Det handler om å velge reparasjon, ombruk, leie, sambruk eller å velge bærekraftige produkter fremfor å kjøpe noe nytt. Oslo kommune ønsker å gjøre det enklere for ansatte og virksomheter å ta i bruk sirkulære løsninger. Det handler om å velge reparasjon, ombruk, leie, sambruk eller å velge bærekraftige produkter fremfor å kjøpe nytt. Har du en løsning som kan hjelpe Oslo kommune med å gjøre det enklere for kommunens ansatte?
For å bli en mer bærekraftig kommune, vil Oslo legge til rette for å forbruke mindre og dele mer. I dette prosjektet gikk Utdanningsetaten i spissen og etterspurte en digital deleløsning for maskiner og utstyr som brukes til drift av skolene.
Statlige virksomheter har drevet med kompetanseutveksling en stund, men systemene og prosessene var uoversiktlige, manuelle og tidkrevende. Derfor trengte Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) en digital løsning for både virksomheter og statsansatte som gjorde det enkelt å utveksle kompetanse.
I dette prosjektet etterspurte Bane NOR nye løsninger og konsepter som gjør sykkelparkering på stasjonsområdet tryggere. Målet var å minske risiko for sykkeltyveri, både innendørs og utendørs, slik at flere reisende ønsket å bruke sykkel på vei til og fra toget. Å parkere sykkelen ved stasjonen skal oppleves som sikkert, trygt, og enkelt for de reisende.
Bane NOR ønsket i dette prosjektet nye løsninger som ville gi et bedre tjenestetilbud for syklister som benytter seg av togstasjonene. Kobla har nå utviklet en løsning som premierer de som kombinerer sykkel med tog.
Troms og Finnmark fylkeskommune hadde behov for å kunne kartlegge trafikken på vegnettet sitt. De bruker slik data i forbindelse med for eksempel veiplanlegging, næringsutviklingsarbeid og utarbeidelse av transportplaner. Oppstartsselskapet Couting Hero har nå utviklet en løsning som automatisk gir detaljerte trafikkdata fra veinettet.
Å finne frem i sykehusets mange bygg er en utfordring. Sunnaas sykehus søkte gjennom StartOff nye løsninger som hjelper pasienter, besøkende og ansatte å finne lett frem på egenhånd. Mazemap har nå utviklet en digital kartløsning som gjør det enkelt å finne frem i stor bygningsmasse.
Det er mange involverte aktører når arrangementer skal avholdes, og det kan være vanskelig å vite hva som skal gjøres, hvem som må kontaktes, og hva som skal til for å gjennomføre et godt arrangement. I den sammenheng ønsket Fredrikstad kommune en digital løsning som gir arrangører en enkel og oversiktlig prosess.
Den største utfordringen og et av de største suksesskriteriene i et bysykkelsystem er å gjøre det forutsigbart for brukerne. Dette innebærer at det er tilgjengelig sykler for brukerne der de trenger dem og når de trenger dem. Kolumbus AS søkte gjennom dette prosjektet en innovativ løsning som ville bidra til å optimalisere Bysykkelen i Rogaland.
Larvik kommune jobber med å etablere en attraktiv, helårs møteplass for alle som er interessert i gaming og andre digitale aktiviteter, og kombinerer dette med fysisk aktivitet og lek utendørs. Utviklingen av uteområdet gjøres i samarbeid med Qvisten XTND som nå etablerer en digital og fysisk løsning sammen med brukerne av uteområdet Hagadumpa.
I 2024 flytter Patentstyret inn i nye lokaler. Overgangen til aktivitetsbaserte arbeidsplasser skaper både nysgjerrighet og motforestillinger. Patentstyret ønsket derfor å utvikle et kulturbyggende verktøy som kunne bidra til å skape forståelse, trygghet og som kunne motivere Patentstyret i overgangen fra en kjent arbeidshverdagen til noe nytt. Oppstartsselskapet Avec har nå utviklet læringsplattform for overgangen til en aktivitetsbasert arbeidshverdag.
Blant NAVs brukere er det mange unge mennesker i en særlig sårbar situasjon. Mange har lite arbeidserfaring og ofte manglende formell kompetanse. Et viktig NAV-tiltak er det som kalles for 'avklaring', der vi kartlegger deltakerens arbeidsevne og eventuelle behov for bistand. NAV inviterte i dette StartOff-prosjektet oppstartsselskaper, sosiale entreprenører og ideell sektor til å komme med nye idéer og løsninger på dette tiltaket
NAV er opptatt av å sikre god samskaping med brukerne sine for å lykkes med sitt samfunnsoppdrag. Utvikling av nye tjenester må derfor skje i tett interaksjon med potensielle brukere av tjenesten. I den sammenheng hadde NAV behov for en rekrutteringsløsning for deres brukertester. I samarbeid med NAV har oppstartsselskapet UX Signals utviklet en løsning for automatisk rekruttering av brukertestere, som gir NAV en innsparing på 20 millioner i året.
Gjennom et StartOff-prosjekt fikk Regionalt innkjøpssamarbeid i Kongsvingerregionen (RIIK) hjelp til å utvikle et verktøy som gir oversikt over klimabelastningen av de faktiske innkjøpene som gjøres i regionen. Denne oversikten skal vise hvilke innkjøpskategorier/avtaler det er størst potensial å innføre tiltak i, som vil redusere klimabelastningen.
Vei, vann og avløp er grunnleggende og livsviktige funksjoner for samfunnet. Ingeniørvesenet i Kristiansand har utforsket mulighetene for smart bruk av sensordata for overvåkning av disse funksjonene. Målet var bedre og raskere beslutninger ved overvåkning av byens infrastruktur.
Parkvesenet i Kristiansand ønsket å kunne tilby håndtering av avfall for brukere av skjærgården. Båtfolket skulle kunne bruke en miljøstasjon til sjøs og betjene den fra sine fritidsbåter på en enkel og brukervennlig måte. Clean Sea Solution designet og bygget en ny type miljøstasjon som dekket Parkvesenet sitt behov.
Arkivverket ønsket å ta i bruk ny teknologi for å kunne arkivere den økende mengden digital kommunikasjon, deriblant e-post. Saksbehandlerne måtte gjøre en manuell skjønnsbasert vurdering av om noe skal tas vare på for hver eneste melding. Nå har leverandøren Simplifai utviklet en automatisk løsning som gjør jobben.