Enklere tilgang på informasjon
Familier til barn og unge med sammensatte behov bruker mye tid på å finne frem til informasjon om relevante tilbud og tjenester. Helsedirektoratet ønsket i dette prosjektet å utforske muligheten til å bruke kunstig intelligens eller annen teknologi for å tilgjengeliggjøre relevant informasjon til målgruppen.
Tidsperiode
Juni 2023 – februar 2024.
Utfordringsvideo
Om behovet
Familier til barn med alvorlig sykdom eller komplekse behov bruker opptil 19 timer i uken på å søke etter informasjon og koordinere tjenester rundt barnet. Informasjonen de trenger, ligger spredt på mange ulike steder, og er skrevet på mange ulike måter, og det er utfordrende å sette den sammen på en måte som fremstår helhetlig for brukerne.
Helsedirektoratet, sammen med partnerne Direktoratet for e-helse, Utdanningsdirektoratet, Statped, NAV, KS og Flekkefjord kommune i livshendelsen "alvorlig sykt barn", søkte derfor i denne konkurransen etter en automatisert løsning som kunne hente innhold fra ulike kilder, og presentere relevant, helhetlig informasjon til brukeren.
Du kan lese mer om behovet i dokumentet "Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse".
Om løsningen
Den Trondheimsbaserte startupen Append vant konkurransen. De har utviklet en løsning som benytter seg av språkmodeller og annen teknologi i kombinasjon, for å kunne samle informasjon fra en rekke ulike kilder tilpasset en gitt kontekst.
Interessert i løsningen? Ta kontakt med Append.
Demonstrasjon av løsningen
Dokumenter brukt i konkurransen
369.84 KB |
StartOff
Helsedirektoratets prosjekt var en del av StartOff-programmet. StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt via sparretelefonen for mer å få mer informasjon om prosjektet, den offentlige virksomheten eller gjennomføring av innovative anskaffelser.
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830