Beslutningsverktøy for morgendagens grønne kraftsystem
Lnett driver strømnettet i Sør-Rogaland, og må håndtere en stor økning i etterspørsel etter fornybar energi. De ser nå etter en innovativ løsning som sammenstiller og analyserer flere typer data for å ta bedre beslutninger om utbyggingen av fremtidens kraftsystem.
Tidsperiode
November 2023 – juni 2024
Om behovet
Lnett har et strømnett som har fungert godt i mange år, men mye av nettet er nå modent for utskifting. I tillegg fører ny industri og elektrifisering av samfunnet til at etterspørselen etter strøm har økt dramatisk. Stor etterspørsel og usikre framtidsprognoser gjør det utfordrende å bygge et nett som møter morgendagens behov.
I Lnett sitter man på mye data som kan brukes for å forstå dagens forbruk og produksjon, men eksisterende verktøy og prosesser gjør at man ikke får utnyttet all informasjonen godt nok. Normalt blir et fåtall nettstrukturer vurdert separat med hensyn til blant annet kostnader og driftssikkerhet. Lnett så etter en løsning som kan prosessere flere typer data for å identifisere ulike alternativer for nettutbygging, og som setter virksomheten i stand til å ta det beste valget.
Ved vurdering av mulige nettløsninger, tar Lnett i dag hensyn til
- forventet utvikling i strømbehovet
- investeringskostnader
- driftsmessige forhold
For å kunne velge de beste nettløsningene (transformatorstasjoner og forbindelser), trenger man en løsning som kan kombinere disse parameterne med annen type informasjon, både prissatte og ikke-prissatte virkninger. Løsningen bør kunne rangere vurderte nettløsninger basert på vekting av beslutningskriterier, som eksempelvis investeringskostnad eller samfunnsøkonomisk kostnad.
Du kan lese mer om behovet i dokumentet "Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse".
Om løsningen
I denne konkurransen vant leverandøren Infotiles. For å systematisere og gjøre det lett å se ulike typer data i sammenheng, har Infotiles utviklet et nytt digitalt beslutningsverktøy.
Dokumenter brukt i konkurransen
StartOff
Lnetts prosjekt var en del av StartOff-programmet. StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.
Ta kontakt via sparretelefonen for mer å få mer informasjon om prosjektet, den offentlige virksomheten eller gjennomføring av innovative anskaffelser.
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830