Mer klimavennlig innkjøp
Gjennom et StartOff-prosjekt fikk Regionalt innkjøpssamarbeid i Kongsvingerregionen (RIIK) hjelp til å utvikle et verktøy som gir oversikt over klimabelastningen av de faktiske innkjøpene som gjøres i regionen. Denne oversikten skal vise hvilke innkjøpskategorier/avtaler det er størst potensial å innføre tiltak i, som vil redusere klimabelastningen.
Tidsperiode
Juni 2021 – januar 2022.
Utfordringsvideo
Om behovet
De 7 kommunene og 6 interkommunale selskapene som inngår i RIIK, har vedtatt både en anskaffelsesstrategi og en klima- og miljøstrategi for de årlig vel 1,2 milliarder kronene som går til innkjøp. Å stimulere / stille krav til bærekraft og utslipp i egne innkjøp er et viktig tiltak.
RIIK hadde ikke oversikt over klimabelastningen av det faktiske innkjøpet som gjøres i innkjøpssamarbeidet, og en slik oversikt anses vesentlig som grunnlagsinformasjon inn i prosjektet "Mer klimavennlig innkjør i Kongsvingerregionen".
RIIK hadde behov for en løsning som innhentet eller mottok data fra ulike kilder med informasjon om innkjøpte varer og tjenester. Løsningen måtte kunne behandle dataene og synliggjøre forbruk (i kr) og klimabelastning (i Co2), og kunne sorteres og filtreres på variabler.
Mulige datakilder til løsningen var for eksempel:
- Regnskapsdata. Kommunene og de interkommunale selskapene har separerte regnskap, og de fleste bruker Visma.
- Rapportering fra leverandører basert på faktisk forbruk rett inn i løsningen som utvikles.
- Andre kilder, for eksempel klimaregnskap for enkeltanskaffelser.
Du kan lese mer om behovet i dokumentet "Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse".
Om løsningen
Leverandøren som vant utviklingsoppdraget for RIIK var startupen Variable AS. Variable har en plattform for bærekraftdata og så at denne også kunne anvendes for formålet klimabelastning fra innkjøp. I StartOff-prosjektet samarbeidet de tett med RIIK om utvikling av et digitalt verktøy som gir oversikt over klimabelastning av kommunenes innkjøp.
Interessert i løsningen? Ta kontakt med Variable.
Demonstrasjon av løsningen
Dokumenter brukt i konkurransen
Prosjektet startet med at det ble kunngjort et oppdrag av utviklingstjenester i juni 2021. Etter vurderingsrunder av flere idéskisser ble Variable valgt som leverandør i august 20221.
StartOff
RIIKs prosjekt var en del av StartOff-programmet. StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt via sparretelefonen for mer å få mer informasjon om prosjektet, den offentlige virksomheten eller gjennomføring av innovative anskaffelser.
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830